Fredag i Kuggeboda


Skrivet Fredag eftermiddag:

Vaknade och tyckte det var svinkallt överallt, gick sen ut på verandan på framsidan. Där var det varmt och gott, och otroligt vackert.

Läst ut Doktor Glas. Mycket reflektioner om plikt och moral, kärlek och ensamhet. ”Man famnar en skugga och älskar en dröm”, skriver han, och om att svenskan inte är ett poetiskt språk: ”Det är på det hela taget ett förbannat språk vi har. Orden trampa varandra på tårna och knuffa varandra i rännstenen. Och allt blir så påtagligt och rått. Inga halvtoner, inga lätta antydningar och mjuka övergångar. Ett språk som tycks vara skapat till bruk för den outrotliga pöbelvanan att plumpa ut med sanningen i alla väder.” Han kanske har en poäng där.

Lyssnat klart på ”Restaurangen i slutet av universum”. En mycket flummig kapten på ett av skeppen hade också en poäng. Han menar att man ska vara lycklig för olyckan för tänk vad skönt det blir när den är över. Så Karolina, du borde kanske känna dig lycklig för att din granne spelar teknomusik jättehögt, för annars hade du inte tänkt på och njutit av när det är tyst!

Här finns mycket tid för tankar… nog med filosofi för idag. Hade också en trevlig lunch med mamma, hennes sambo, och brorsan idag. Varmt och skönt på den vindskyddade altanen på baksidan. Vi åt lax och potatis och slöade i solen. På framsidan var det kalla vindar och väldigt vackert. Hundarna busade i trädgården, tjurade Emi för matte tyckte hon kunde behöva vila lite och Iga solade med brorsan.



Sitter här och har datorn på ett litet skrivbord, med ett fönster rakt framför mig där man ser massa gäss på åkern på andra sidan stenmuren (se bilden ovan). Jag vet egentligen inte varför jag sitter här. För trött för att fixa nåt ute… Nu ska jag sätta mig på verandan på framsidan och titta på havet och fåglarna och lyssna på vinden…


Skrivet Fredag kväll:


Tog en tupplur till gässens tjattrande, sen efter lite rester från lunch (tack mamma!) gick jag ner till bryggan med sekatören medan hundarna brottades/jagades/badade/kastade pinnar i luften. Nu har jag läst igenom en av texterna till litteraturseminariet. Lite nytta gjord idag med! 

Träning:
Sprang 30min. Fötterna ville inte vara instängda i springskor, då de är fulla med rivsår från gårdagens äventyr. Dessutom var hundarna alldeles trötta. Blev en kort runda. Core 10min. Tänkte köra ett ordentligt corepass. Det var hur tungt som helst, och jag vet att det brukar kännas lättare. Ibland ska man lyssna på kroppen, tänkte jag, så jag satte mig i soffan och läste lite istället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0