Emelie Öhrstig och älghufs!



Gårdagens upplägg bestod av löpning eller rullskidåkning, fika, föreläsning, lunch, teknik för skidgång, sprätt och älghufs.

Föreläsningen med Emelie Öhrstig handlade mycket om mål och visioner och att välja sig egen väg i träningen. Hon var jätteglad, söt och trevlig och jag är helt fascinerad att man kan vara så målmedveten. Hon bestämde sig tidigt för att stå på pallen som skidåkare eller cyklist i stort lopp. Sen gjorde hon det och efteråt slutade tävla. Vid sidan om en tävlingskarriär som cyklist och skidåkare utbildade hon sig till civilekonom, så jobbar som det nu. Helt sjukt, var fick hon all tid, envishet och målmedvetenhet ifrån?

Så målmedveten är jag verkligen inte och kände en stund bara att jag kanske skulle skita i att träna för det ändå inte leder någonstans och om det gör det kan man lika väl sluta för man nått sitt mål? Men efter kommit på bättre tankar så har jag ju faktiskt olika ganska tydliga mål med min tränig. Jag vill ha roligt, träffa folk, lära mig nya saker och orka göra det jag vill. Så egentligen är jag ganska målmedveten  och bra på att jobba efter mina mål, för jag lär ju hela tiden känna nytt roligt folk och jag älskar att träna och jag lär mig nya saker hela tiden!

Det var också intressant diskussion efter om att träna på ett sätt som inte sliter så mycket på kroppen. T ex träna flera olika sporter, varierat, inte köra jättehårda intervaller (hellre några fler och längre och få och jättehårda). Och att anpassa tärningsupplägg och teknik efter sin kropp. Bra. Man ska lyssna på sin kropp. Det brukar ju jag, och jag brukar också träna varierat. Bra då fortsätter jag med det.

Sista träningspasset med skidgångsteknik med Emelie Öhrstig var jätteroligt! Riktigt kul att prova på att träna med stavar på barmark. Helt nytt för mig.


Att tänka på när man tränar med stavar:
Bra att köra i backintervaller i långa med inte så branta backar. Skidgång, sprätt eller älghufs upp och jogga nedför med stavarna i luften. I jättelånga backar kan man börja med sprätt och sen köra älghufs resten. Älghufs är också bra om man kör en kuperad slinga, då kör man älghufs i uppförsbackarna och joggar med stavarna i luften mellan backarna.

Skidgång: används i långa men inte så branta uppförsbackar. Tänk på att ta stora kliv, fram med höften, håll upp höften, skjut ifrån från stortån, bestämda steg, sträva framåt, gunga inte upp och ner.

Sprätt: kan användas i brantare backar och kortare sträckor än skidgång. Utgår från skidgång men mer explosivt, stora kliv, fram med höften, våga hänga i luften (utan att det blir studsigt), intensitet i stegen.

Älghufs: som löpning fast med mycket kraft i stavarna.

Armföring i alla: armarna ska pendla parallellt och nära kroppen, skjut ifrån ordentligt, jobba hela vägen långt bak, sätt inte ner stavarna för långt fram, lätt böjda armar, mycket kraft i varje tag. Släpp ev staven längst bak. Viktigt att stavarna sitter fast ordentligt kring handlederna och att det inte blir någon lucka mellan hand och stav när man släpper staven.



Pensionärsvarning eller inte med stavar, jag gillar att! Och Emelie Öhrstig ser stencool ut när hon gör det! Det ska jag också göra. Västra mark here I come!






Så här glada är löpare trots regn och storm efter ett träningspass med Emelie Öhrstig!
Fyra från team blekinge var med som jag kände igen, förutom jag. Meta (i rosa på bilden) är hur stark som helst, vinner rätt ofta tävling här och där, superduktig löpare och skidåkare. Micke (i blått på bilden) tränar jättemycket rullskidåkning och skidåkning när möjlighet ges och han har exakt samma pb på klubbens 6km testlopp som jag (27.52). Krister står för underhållningen på alla klubbens resor och har stenkoll på pubar, barer, bästa ölen i alla städer och ser till att alla har kul. Han är också en väldigt duktig löpare som i år satt nya pb på lopp efter lopp. När han ska ut och jogga så är det ett perfekt tillfälle för mig att springa lite snabbare än jag brukar och om han cyklar typ 10mil innan, så är det lagom och köra en mountainbike runda tillsammans. I pannband på bilden har vi Stefan, som jag inte känner jättebra, men som är en av klubbens snabbaste löpare.

Så kom inte här och tyck att jag tränar mycket! Jämfört med dessa ligger jag i lä...   ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0