Hur lång ska en stav vara?



(klicka på bilden för att komma till stadium.se)
Efter googlande och frågande har jag kommit fram till att jag som är 173 cm borde ha följande stavlängder:
till längdskidåkning 145 cm
till skidgång 130-140 cm
till stavgång 120 cm

Nu är det kört för mig, kan likaväl ta på mig reflexvästen och skriva in mig i någon pensionärsförening. Nu har jag köpt ett par stavar... Dock tänkte jag ha dem till morgondagens teknikpass i skidgång (!) som Emelie Öhrstig ska ha efter föreläsning och lunch på Ronneby Brunn. 
Jag trodde att man gick skidgång med sina skidstavar alternativt med gåstavar, men är det tydligen inte! Det är tydligen helt olika längder som gäller. Utom till rullskidåkning där samma längd rekommenderas som till längdskidåkning... Hur många stavar har folk egentligen? Jag köpte ett par 130cm iaf. Så får det bli, hoppas det blir bra. Billiga stavar hursomhelst och känns mest som en kul grej.
Varför inte, tänkte jag. Häromveckan var ju ett 30-tal från klubben och lärde sig vad man ska tänka på när man går upp för Rödebybacken 10 gånger. I mörker dessutom. Nu har jag med ett par stavar i rätt längd(?) så nu kan jag också vara med nästa gång!



Bilden är från löparklubbens fotoalbum. (klicka på bilden för att komma dit)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0