Kvällarnas upptäcksfärder

Igår Växjö. Varmt. Hett. Rörigt. Dyra parkeringsplatser. Fina tygbutiker som stängde för tidigt. Trevligt hamnstråk med löpare/cyklister/inlines och medelhavskänsla.



Ikväll första löpturen i Lessebo utan hund. Tänkte yes, nu ska jag på upptäcksfärd på KULTURSTIGEN. Hör ni inte så fint det låter. Det visade sig vara rot-stigen, eller sten-stigen, eller kanske mygg-stigen. Då och då kom det upp skyltar med "titta på detta". Och jag stannade till. Tittade. Blev myggbiten. Tittade lite till. Nähe. Nästa skylt. Tittade. Blev myggbiten. Nähe. Jag behöver "Fornminnen for dummies" eller nåt, för hur jag än tittade jag ingenting. Och om jag itne ser nåt när jag stannar hur ska jag då se något i farten? För fart måste man ha för att slippa myggen, och har man fart måste man titta ner för att inte vricka fötterna på Smålands rot-igaste stig! Tänk om man istället lagt en stig längs sjön, då hade man dels haft något att titta på och dels sluppit myggen som inte trivs i vinden..

"Kulturstigen i Lessebo är 7,5 km lång led som tar dig med på en spännande vandring runt i det gamla järnbrukets omland med odlingsrösen, kolbottnar och stengärdsgårdar." (från kommunens hemsida)

Bild? Nej. Hade jag haft kameran med hade jag nu lagt upp en bild på massa tallar med lingonbuskar under och en bild på myggbiten Karla.

Efter det blev det snabbmiddag innan en sväng till lokala brukshundsklubben. Tror ni jag mindes att spraya myggmedel innan, nix, givetvis inte. Men det regnade och regnjackan skyddade bra. Bara huvudet som var utsatt. Körde lite agility med vovven, bara enstaka hinder, sen satt vi och tittade på lydnadstränarna och sen var det fika. Trevligt att träffa lite annat folk än de på kommunen. (och nej, ni får inga bilder på varken mygg eller regn eller agilityhinder idag, kanske nästa torsdag)




Nu har jag ätit upp jordgubbarna jag fick av Kerstin (som jag hyr stugan av). De har ett så stort och fint trädgårdsland och massa fina jordgubbar. Hon är precis så pratglad och trevlig och vänlig som jag hoppades på innerst inne. Jag är glad jag litade på min magkänlsa och tackade ja till stugan. =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0