Fortsättning...

Ringde agria: Eftersom Emi är blandras så måste man ha agrias absolut dyraste försäkring för att det ska täcka operationer för armbågsleder och bogleder, samt måste man täckna den innan hunden blir 4 månader.

När jag täcknade försäkring så kunde man välja på "bas", "plus", eller "plus extra". Sen valde man hur hög självrisk man ville ha. Jag valde bas, och betalar extra för låg självrisk. Nästan 2000 om året har jag lagt ut nu, och det ger inget alls? Bas verkar ju inte täcka något över huvudtaget. Nu har de gjort om så det finns en grundförsäkring där man kan göra tillval för 1. rehab 2. medicin 3. tänder 4. leder. Om jag tecknar en ny försäkring idag, och tar det "bästa" med alla tillval och lägsta självrisken skulle det ligga på 2200 om året. Deras superlyxförsäkring de hade innan som jag hade att välja på tror jag låg på 3500 om året.... Jag fattar inget. Tydligen har jag en annan försäkring nu med nya villkor, jag har deras grund utan tillägg, men med lägsta möjliga självrisk.

Nu har jag suttit i över en timme och letat efter de nya försäkringsvillkoren, som gäller från och med 1 jan 2010 tydligen. Men jag hittar bara de som gäller för får och get, för häst, för nöt... Men inte för hund. Hur svårt kan det vara! Jag kan ju inte vara ensam om att vilja läsa dem? ......NU! Hittat!

"Osteokondros, armbågsledssjukdom eller höftledssjukdom
Följande villkor måste vara uppfyllda för att ersättning ska kunna betalas:
• Hunden ska vara registrerad och stambokförd i SKK (Svenska Kennelklubben)
• Hunden ska vara veterinärvårdsförsäkrad före fyra månaders ålder och sedan
fortsatt försäkrad utan avbrott.
• Vid höftledssjukdom ska höftlederna vara röntgade. Bilderna ska vara registrerade
och granskade av SKK.
• Vid armbågsledsdysplasi förbehåller sig Agria möjligheten att sända notering om
diagnos till SKK.
Om hunden inte uppfyller kraven i denna punkt, lämnas ersättning med upp till sammanlagt
3 000 kronor för undersökning fram till fastställd diagnos/er. Denna begränsning gäller inte
om armbågslederna eller höftlederna tidigare är friskförklarade efter röntgenundersökning och
resultatet är registrerat hos SKK. Du kan då få ersättning om problem uppstår i den förut
friska leden."

Blandrashundar kan inte stambokföras i SKK, där har vi det!


Hade jag tecknad försäkring idag hade jag kunnat välja tilläggsförsäkring för leder för blandrashundar... det hade ju varit bra...
"Agria Leder; Du kan få ersättning med upp till försäkringsbeloppet för dina kostnader för osteokondros,
armbågsledssjukdom eller höftledssjukdom om hunden är försäkrad före fyra månaders ålder
med Agria Leder eller Agria Plus Extra och sedan fortsatt försäkrad utan avbrott. Försäkringen
tecknas för hundar som inte är registrerade och stambokförda i Svenska Kennelklubben
(SKK)."


Innan ringde jag också Läckeby igen och frågade om det fanns möjlighet att prata med vetrinär om operationen någon gång, för att förklara lite varför man gör den, alternativ och hur stor risk det är att hunden inte är "frisk" efter, eller att det kommer tillbaka osv.... Eller om det kan växa bort? Det har ju hänt förr, vet jag. Men nej, bara Camilla som gör de operationerna och nej hon har inte tid att prata i telefon. Men hon skulle skriva upp mit nummer, så KANSKE hon ringer upp innan måndag. För sen är hon ledig resten av veckan. Du får mer information innnan operationen. Tacktack. Vänligt av er. Vi har fått tid den 17:e mars i alla fall.

och nej, presenationen i skolan idag gick inte alls bra. Konstigt...


För alla som inte orkar läsa får ni en bild på en nöjd Emi! (från 22/2-11)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0