Djurhult

Presentationen för länsstyrelsen gick bra och chefen och jag åt lunch i storstaden Växjö, i nya Arenastaden. De bygger massa massa nya hallar och arenor där, kommer sluka massvis med folk. Sen eftermiddagen så åkte jag till Djurhult för att fota lite, tänkte passa på  medan det var uppehåll mellan snöstromarna igår. Det gick bra i flera minuter. Sol, sol, snöstorm och sen så fort jag plågat mig igenom sista delen av området i snöstorm och satt mig i bilen började solen skina igen. Suck. Lägger upp lite blandade bilder bara för att...


På baksidan av varje hus finns i tomtgränsen dessa stora uthus som använts för höns, grisar och som verkstäder och för hantverksamhet. Mellan uthusen sen finns denna lilla gång, så kallad "grisagata". Det är områdets plan och struktur, de stora uthusen samt dessa grisagator som gör att detta egnahemområde är ett riksintresse idag. Detta riksintresse och hur det (inte) fungerar med olika aktörer och kommunikationen mellan dem, samt hur riksintressen för kulturmiljövård kan säkerställas...typ...gör jag en fallstudie på. Sol som ni ser.


Husen i området är ganska stora, och varierar i utseende. Fortfarande sol.


Varierade är också anpassningarna och hänsynen till riksintresset. Första bilden här har renoverats för att mer likna sitt ursprungliga utseende. De som bor i det andra huset verkar inte ha tänkt på riktigt samma sak. Mörka moln.


Här har vi ett hus som är tillbyggt på båda sidor(!) med konstiga knäckta tak som resultat. Vet inte om det var särskilt snyggt och särskilt originellt innan, men bättre blev det definitivt inte. Den gamla affären faller sönder och samman och gubben som bor där är sur för att han inte får bygga en carport. Och visst snöar det!


Taget från bilen när jag lämnar områden. Hej sol och blå himmel. Var var du nyss? Jag var i området kanske 30 min? Aprilväder, ja visst!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0