Det byggs och planeras en massa i Linköping

Där pilen pekar ligger det hus jag bor i nu, vilket planeras rivas 2014.
I området ska det bli ett nytt resecentrum och innerstadsbebyggelse med bostäder, kontor och handel! Det blir coolt, och det är på tiden att Linköpingsborna vågar sig över till andra sidan ån. Jag tror att det blir jättebra, med ån i mitten istället för som gräns för innerstaden. Detta kan äntligen bli av nu när det till slut finns ett beslut att bygga Ostlänken, en megasatsning på järnvägsspåren från Stockholm via Linköping och vidare till Järna. (artikel kan läsas här)
 
På bilden ovan är det nästan inget som finns idag. Scandic City Hotel finns idag, det höga smala svängda huset i mitten av bilden. Flerbostadshuset "kannan" som syns litegranna av till höger om min pil. Det är Linköpings första höghus (11 vån?) och det är riktigt fult faktiskt. Men det ska få sig ett ansiktslyft som håller på att planeras för fullt och kommer troligen bli tjustigt det med. Bron närmast idag finns och är för gång-och cykel, men man vill fortsätta hålla möjligheterna öppna för en framtida spårvagn där. Det lilla lilla huset längs ån finns också idag, det är en restaurang som jag inte provat ännu. Annars blir det nytt. Massa nytt. Tänk de som bor i Kannan och sitta där uppe på höjden och se allt byggas, vad spännande!
 
Det står i mitt kontrakt att huset ska rivas, så inget konstigt med det. Visst huset och de gemensamma utrymmerna är bortglömda och oskötta, men min lägenhet är ju toppen! Den kan ju inte rivas! Kan man ta med den innan huset rivs? Jag vill ha med takhöjden, det fina parkettgolvet som är i hela lägenheten, den vindskyddade soliga mysiga balkongen, den härliga luftiga hallen i mitten. Och gärna den trevliga grannen med katten. Jag känner inte honom men han hejjar alltid så glatt på alla och verkar vara hemikring mycket och hålla koll på saker och ting. =)
 
Det händer verkligen massor i Linköping nu! Här kan man få en bra överblick på vad som är på gång:
http://www.lasmer.nu/linkopingbygg/
 
Där kan man också hitta en fin karta som visar alla stadsbyggnadsprojekt som är på gång!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0