Söndagsstandup med Özz Nujen

Vi var på standup i söndags, jag och Patrik, han fick den av mig i födelsedagspresent av mig.

 

Ja vad säger man, det var kul!! Men lite för mycket emellanåt kan jag tycka. Kul med svenskars tveksamma kanske tja och kanske hit och kanske dit och aldrig ta ställning och inte vågar stå för sin åsikt. Vilket hör ihop med konflikträdslan, vi blir minsann aldrig arga och vågar itne ta konflikter. Jo, arga, men inte på riktigt. Vi knyter näven i fickan och biter ihop. Och blir vi arga så kan man inte ta det på allvar med de töntiga uttryck vi har! ("NÄ NU är måttet rågat! Nu har du satt din sista potatis! eeeh? just de..de låter faktiskt lite dumt). Svenskar försöker alltid komma överens, och gör man inte det, ja då är man övererns om att man inte är överens! Man låtsas man är överens, och gömmer sig bakom en kopp kaffe eller så rymmer man från situationen.

 

Han är modig och ärlig och berättar om sitt liv och dumheter han gjort och sagt. Han är rolig och driver med publiken och kungen och invandrare och pratar mycket politik. Han är grym på att härma folk och dialekter. Lite väl mycket politik, kan jag tycka, han var rätt tydlig med sina åsikter där, ville han bli politiker kanske?

 

Men en del där i andra halvan blev för seriöst tycker jag. Om hans uppväxt, att bli slagen, när de hämtade hans pappa, flykten hit, alla fördomar här. Han återvänder hela tiden till sveriges statistik som störst inom vapenindustri per capita, att vi på så sätt är delaktiga i typ alla krig. Och att här i Sverrige görs så små söta fina minor så att barn kan tro att de är leksaker, och de görs med så lite lite metall att de inte går att hitta med detektor.. Civila dör hela tiden tack vare svensk vapenindustri. Det mår jag lite dåligt av att bli påmind om, igen och igen...  Jag tror jag föredrar lite mer ytlig standup faktiskt.

 

MEN han har några väldigt viktiga poänger. ALLA är vi lika värda! Vem är DU att komma och dömma folk och bestämma vilken religion man tillhör, språk man talar eller vem man vill gifta sig med! Våga vara dig själv! 

 


Kommentarer
Postat av: Jokke

Måste då påpeka att det sedan iår (eller förra året) är lagstiftat i geneve konventionen att all tillverkning av minor är förbjuden. Det hindrar inte dom som finns men det kommer (förhoppningsvis) inte nya iaf, dessutom har inte Sverige tillverkar landminor sen slutet av 50talet.

Svar: Det är ju bra i alla fall... På tiden!
Karla

2012-12-06 @ 22:04:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0