VÄTTERNRUNDAN 2012!

Jag gjorde det!!!! FY sjutton vad coolt! Så jäkla nöjd jag har gjort VÄTTERNRUNDAN!

Startade 02.34 utan att ha sovit mer än knappt två timmar. Starten var häftig med alla cyklister som gav sig iväg i grupper om 60 pers men välputsade snygga motorcyklar framför sig. Mörkt och så ser man bara den långa raden med röda lampor framför sig. Coolt.

Jag gav mig iväg Eva, Sofia, Elina, Jenny, Sandra, Ulf, någon mer? (täten med 11h som mål). Vi hoppade över första depån och drog på fram till Gränna 80km. Gick lite väl fort i början, men det kändes det bra. Det kom enstaka smådroppar, men inte mer än så. Vi hade vacker soluppgång bakom oss och när vi närmade oss Gränna härlig utsikt över sjön. Som såg skrämmande stor ut dock.

Men medan vi var i Gränna (10min depåstopp) så öppnade sig himmeln och det bara öste ner....och det slutade inte förrän cirka fyra timmar senare. Fyra långa blöta frusna trötta timmar... Depåstoppet i Gränna och sen i Fagerhult (15min) var hemska för man blev så himla kall av att stanna, man kände inte fingrarna på säkert en mil efter. Sömnbristen gjorde sig påmind där framåt morgonkvisten. Och tunga regnmoln och dimma skymde de vackra vyerna över Vättern. Jag fortsatta dock kämpa på med de som var kvar av 11h-klungan (Eva, Sofia, Elina) som såg grymt starka ut och zickzackade upp för backarna mellan andra cyklister.

Strax innan Hjo, kring 15mil något, tackade jag för mig och släppte iväg de snabba tjejerna och fortsatte själv. Visste att de inte skulle stanna och äta i Hjo, men kände att jag behövde mat och jag behövde sakta ner om jag skulle orka hela vägen. Trodde jag skulle njuta av att stanna i Hjo och äta inomhus, men jag var kall, helt genomblöt och jättetrött och tänkte att nu skiter jag i detta. Jag stod upp lutande mot en vägg och försökte slaffsa i mig någon form av lasagne med plastsked och stelfrusna fingrar med en sjö i varje sko och jag huttrade så hela jag skakade. Sen tänkte jag att regnet borde släppa och jag får väl ta det en bit i taget...

Sen släppte regnet till sist, jag hittade ett behagligare tempo och efter några timmar var jag till och med ganska torr igen. Det var till och med rätt kul att hänga på olika klungor och det hela flöt på bra. Utan regn och mörker blev allt mycket roligare. Jag hoppade Karlsborg och nån annan depå. Stannade i Boviken 23mil och Medevi 28mil, och trots korta depåstopp kändes det som om kroppen hämtade sig snabbt. Först när jag hade 2 mil kvar, då kom solen fram! Sen sken den resten av dagen som om den inte gjort annat!

och jag kom in på 11.31 och är hur nöjd som helst!!! Hade 12.30, till 13h som mål. Tack Sofia, Eva och Elina för jättebra sällskap och draghjälp och tack Team Blekinge som inspirerat, peppat och stöttat. Utan er hade det inte blivit någon Vätternrunda. Cykel, kläder, grejer och kroppen och allt funkade ju bra. Inga större men. Häftigt att det går att cykla igenom Motala, Vadstena, Gränna, Jönköping, Karlsborg, förbi Askersund och sen in i Motala igen - på samma dag!

Från och med nu är INGET omöjligt!! =)



Bildena är först från Vätternrundans målgång, jag, ulf och lars kom in inte alltför långt ifrån varandra. Nöjda, japp! Sen skålade vi några stycken hemma hos mig innan vi gick ut och åt på Aioli (där jag och Maria och Patrik firade Marias tjejvättern förra helgen).  Minst lika gott och trevligt denna gången, fast ack vad trötta vi var. Direkt efter middagen gick vi hem och stupade i sängarna. Emi hängde hos hundvakts-Johan i Lambohov fredag em till lördag em. På restaurangen var hon med på utsidan av staketet och spanade in mammas mat men fick bara lite kel. Emi var otroligt nöjd och glad av att ha gäster, speciellt mamma, besök. Jag med. Jättekul helg och jättekul att träffa mamma och gänget från Team Blekinge. =)

Maria räddade denna helgen genom att vara chaufför och hålla koll på oss trötta förvirrade cyklister. TUSEN tack! hur hade vi annars kommit hem till Linkan från Motala med alla våra grejer och allt!?
Trackback
RSS 2.0