Lars Winnerbäck

I lördags kväll var på vi på Winnerbäck!

Efter en absolut awesome middag hos Maria och Olle med deras vänner (Stina och Klas, Åsa och Micke) så cyklade vi och många tusen andra till Vidingsjö och Winnerbäck.  Han började lugnt och sakta och inga skärmar vid sidan om eller konstiga lampor överallt, bara mysigt, med stilla, vacker dans på skärmen bakom och vacker musik.
 
Sen drog han och bandet igång och spelade riktigt bra. Allt filmande och ljud och ljus och allt var så genomtänkt. Kamerorna filmade alla musiker och man fick följa dem live på nära håll, det gjorde verklgen så mycket. Vissa låtar hade som musikvideor i bakgrunden, med mycket industri, infrastruktur och betonghus. Men också flera områden jag kände igen härifrån. Även låtarna som jag hört så många gånger, fast för många år sen, hörde jag på ett nytt sätt nu när jag kände igen platser och begrepp härifrån. Han är ingen talare, det var inte många ord. Men han verkade verklgien vara berörd av att få spela på Vidingsjö, bara några hundra meter från gatan där han växte upp. Och trots att han levde sig in i sin rätt deppiga låtar så såg man hur det glittrade i ögonen och smajlet låg och lurade mellan verserna.
 
En bit i mitten av konserten så var han själv på scenen med sen akustiska gitarr och körde flera låtar. Alla var helt trollbundna, så magiskt! Tänk att typ "visor" kan göra att folk fastnar så! Fullmånen lyste, det var uppehåll och konserten var helt plötsligt slut fast det kändes som om den precis hade börjat...
 
Söndermarken körde han som sista extranummer och han hade bara kört den på denna konserten på hela sommarn. Den är väldigt mycket Linköping och hans uppväxt! Avslutade med fyrverkerier och tack-text(!), brukar man ha det på konsert? Hursomhelst så stod alla där snällt och tittade innan 14 800 i sakta men säker banastegsgång tog sig ut. Tog en bra stund och det var mycket folk, men de flesta cyklade och det flöt på bra.
 
Min och Patriks biljett fick jag av några av mina fina vänner när jag fyllde år, tack tusen tack Karolina, Linda, Daniel, Emily, Viktor... =)
 

Världens bästa Maria, på väg in, paraplyer som inte fick följa med in, mysig start, skratt, kyssar, förtrollande, bra filmat, fullmåne, lite mystik under extranumren...




Här är en av de nya låtarna som han körde:
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0