Fina fina båten!

Mormors systers man, Axel Thörnqvist, var båtbyggare och nån gång troligen på 60-talet beställde mormor en båt av honom. En jaktkanot, dvs en roddbåt. Under min uppväxt så brukade morfar ro ut på morgonen och tömma nätet. Och pappa älskade att ro den och han brukade ro så det blev svallvågor! Jag tyckte det var så häftigt att åka med när pappa rodde och båten liksom nästan flög fram på varje roddtag.
 
Sen brukade den lilla lilla roddbåten lastas med ungar och fika och så rodde vi ut till ön (mamma paddlade kajak, vilket jag också gjorde när vi blev större). Med vänner på besök åkte vi någon gång liten gummibåt dragen av denna med pappa som rodde, kommer ihåg det var hysteriskt kul! =)
 
Nu har båten stått i skjulet i många år och torkat och känt sig ensam. 2008 var den i, men då va den rätt sliten ändå... Men nu i sommar så har den varit på renovering hos Joel Ingesson, en ung entusiastisk och väldigt duktig båtbyggare som har sin verksamhet på Rosenholm. Sista veckan på vår semester i Kuggeboda så blev den klar och vi fick några dagar i Kuggeboda med den i vattnet! Åh hej, vad fantastiskt vacker den är och vad rolig den är att ro! Underbara underbara vackra hantverk!
 
Första fyra bilderna är från sista semesterdagen, när vi smet från städning och stängning och rodde ut till "ön" istället! Först rodde jag en timme själv i väldigt lugnt fint vatten, och sen rodde Patrik med Emi och grejer ut till ön och jag simmade bredvid! Vi måste stått för god underhållning för alla Kuggebodabor med havsutsikt under dessa två veckor. Men jag var ju tvungen att se om det gick, och det var ju inga problem (bara lite väl mycket tång)! Vi har alltid hört historien om när pappa rodde till "ön", och det har jag alltid varit så impad av. Det är ju jääääääättelångt dit, eller var iaf när vi var barn. Nu är det helt plötsligt bara 800 meter kanske? Tog en kvart att simma ut! Fast när vi skulle hem hade det blåst upp och jag fick åka med hem. Emi sitter nöjd och spanar, som om hon aldrig gjort annat!
 
Sista två bilderna är från torsdagen när mamma, Lars och lillebror var och hälsade på och det blev middag och beundring och provroende av båten. Här ror lillebror och mamma åker med. Lägg märke till de gamla traditionella flytvästarna.. ;)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0