Sammanfattning av träningsåret 2012 och planer för 2013!

Jag brukar inte skriva några årskrönikor såhär, mne nu känner jag att jag behöver motivera mig själv! Borde vara onödigt, då 2012 ju har varit ett väldigt bra år! Det har innehållit en fantastisk Kubaresa, nytt spännande jobb, ny inspirerande stad, ny klubb att träna med och en förlovning med världens bästa! Det har också varit ett framgångsrikt träningsår!
 
Årets nya utmaningar:
En Svensk Klassiker, totalt ca 24 h 25 min
Vätternrundan, 300 km, 11.31
Vansbrosimningen, 3 km, 55.51
Vansbro halv-IM, 5.49

Nya personbästa:
Jämjöhalvan 21,1 km, 1.42.33
Vasaloppet 90 km, 09.01.05 
Team Blekinges testlopp (6 km): 27:52
 
Andra prestationer:
Göteborgsvarvet 21,1 km, 1.45.31, väldigt bra tid trots fokus på cykling och brist på långa löppass!
Cykelvasan 90 km, 4.29.20, väldigt förkyld, men allt runtomkring var kul och jag kom i ju i mål!
Herräng Dance Camp, 1 veckas dansläger med lindyhop, (dans ca 8h/dag)!
Triathlonträningarna i Ljung med NocOut. En prestation i sig, bara genomföra passen och cykla t&r!
 
Skador:
Ont i en fot efter Jämjöhalvan 2012.  Kan inte springa mer än 35 min nu.. Ska till sjukgymnast 10/1.
Ont i knäna efter Lidingö  2011, funkar ok men känner av det  om jag springer för långt eller för ofta.
Soleusmusklerna, sen jag spelade squash, har jag inte känt av på hela året tror jag. Jippi! =)
 
Årets bästa!
Vansbro Triathlon! Så himla kul med tre olika grener, gänget, publiken, vädret, banan, naturen, stämningen!
Jämjöhalvan! Kul att spranga med Maria Kromnow nästan hela vägen och superkul med nytt PB på halvmara!
 
Årets sämsta..
Förkylningen och sen hostan som satt i många många veckor efter danslägret.
Avslutningen på året med en fot som bråkar och inte går att springa på.
 
Lärdommar:
Det går att springa bra även om man byter ut ganska stor del av löpningen mot cykling!
Intervaller gör nytta för tempot även i längre lopp!
Triathlon är kul!
Jag är nöjd med att träna mångsidigt! Det är kul, motiverande och hälsosamt!
Det är svårt att kombinera träning och kontorsjobb och hund.
Jag är känner ingen längtan efter mjölksyra eller illamående och är inte sååå mycket tävlingsmänniska.
Jag är en mystränare, som tränar efter humör, och behöver min träning för att rensa huvudet.
Väldigt skönt att inte åka vasaloppet (slippa träna överkropp på hösten och jaga snö hela vintern)
 
Prioritera upp:
Prehab och skadefritt! (stabilitet, skumrulle, core, styrka)
Ha kul! (träna med vänner, blandad träning, kort och ofta, långt och långsamt)
Triathlon (brickpass, cykling, löping)
Försök ha med Emi och få henne tycka det är kul!
 
Inför 2013 har jag valt bort Vasaloppet, Herräng Dance Camp, Vansbrosimningen, Lidingöloppet... lite tråkigt, men skönt! Max en tävling per månad lovade jag mig själv. Det räcker och blir över nästan.
 
Planerade lopp 2013:
Göteborgsvarvet, maj
Vätternrundan, juni
Vansbro triathlon, juli
Cykelvasan, aug
Berlin marathon, sept
 
Det lär komma några smålopp också sådär i farten.
 
Jag ska bli uthållig, seg och stark! Vätternrundan och Vansbro triathlon ska gå snabbare än 2012, så det så! Resten får bli lite som det blir, de är mest för skojs skull!


Känslan efter Vansbro Triathlon 2012 var helt fantastiskt underbar!  ...och beroendeframkallande! =)
 
 
 
 
Lite statistik från funbeat:
Total tid: 27740 min / 19d 06:19:40 (dvs i genomsnitt nästan 8h 53min/vecka eller 1h 15min/dag), varav:
Dans - Lindyhop: 23%
Cykling: 19%
Löpning: 15%
Längdskidor: 6%
Styrketräning: 6%
Simning: 6%
Spinning: 4%
Core: 2%
Övriga träningsformer: 19% (t.ex annan dans, volleyboll, bodypump, triathlon, skidgång...)
 
Hundpromenaderna är INTE inräknade här, de hade ju lätt vunnit annars.
 
Tränade mest i januari, oktober och mars (i den ordningen). Tränade minst i november.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0