Dieter hit och dieter dit..

Jag tror inte på dieter, aldrig gjort och kommer aldrig att göra.
 
Jag tror på att äta varierat, försöka hitta bra råvaror (utan massa konstiga tillsatser, besprutningsmedel eller annat tjafs). Hitta ett sätt att få in någon fysisk aktivitet i vardagen. Vardagsmotion eller hobby. Försöka undvika uppebara onödigheter (socker, alkohol?), men tillåt undantag ibland. Leva sunt och ha det gott helt enkelt.

Eller enkelt och enkelt. Jag är godisgris och så tränar jag hellre eller umgås med vänner än att laga nyttig mat. men man får väl ta det för vad det är. Periodvis så är jag helt enkelt mer sugen på att laga massa god och genomtänkt mat och periodvis hamnar annat i fokus.
 
Jag vet också att jag aldrig varit överviktig och att dieter som som funkar på kort sikt lockar. Men på lång sikt tror jag att de gör mer skada än nytta för vår hälsa. Och krångligt är det.
 
Och krångligt blir det om man som jag tycker om att umgås och äta middag med vänner. Tänk om alla hade varsin diet som de höll stenhårt på! Nu när vi har våra stora fester är det ofta laktosallergi, glutenallergi och vegetarianer. Men det har det varit i många år och det är inga problem. Men tänk om alla andra hade varsin diet? Det hade blivit en riktig utmaning! Men hursomhelst, nu har jag hittat ett bra bjudrecept till höstens middagar om det kommer någon som går på 5:2-dieten:
 
 
Receptet är ett av många från Nanna Johanssons blogg: http://nojesguiden.se/blogg/nanna-johansson/mina-basta-52-recept
 
 
Några andra som också beklagar sig över ännu en diet, är min kompis Elna som jämför den med en sportfarsa som med fel metoder försöker pressa fram resultat! Haha, bra jämförelse! Läs inlägget genom att klicka här.
 
Emma Igelström har också skrivit, hon tycker vi ska sluta mixtra med våra kroppar och leva en sund och aktiv livsstil. Och mellan raderna, att vara en god förebild för barnen. Vill vi att barnen ska svälta sig, för att de vuxna gör det? Bra tankeställare, tycker jag. Hennes inlägg finns här.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0