Winnerbäck och Irland

Nu bor jag ju i Lasse-land, en stad där Lars Winnerbäck är hyllad! Inte som i Blekinge, där han kallas "Winnerbäck" och är sommar-musik och har annars en ganska smal målgrupp. Här i Linköping, som han kommer ifrån, är han "Lasse" och året-runt-musik och vem-som-helst-musik.
 
Nu igår släppte han en ny skiva, första skivan på länge. Väldigt efterlängtad här! Kommer ju lagom också, exakt en månad innan han har spelning i Linköping.
 
Periodvis har jag lyssnat på Winnerbäck, jag har spelat lite på gitarr och jag har sett honom flera gånger. Första gången i Malmö för många år sen, då stod mamma och jag längst fram i leran bland alla fjortisar och hade himla roligt. Sen har jag sett honom några gånger till, senast i Linköping i början av september förra året tillsammans med Patrik och med Maria och Olle och deras vänner. Det var utomhus i Vidingsjö, är Lasse växte upp. Det var roligt att se honom så berörd att äntligen få ha en konsert just där. Hela Linköping var där, kändes det som, och Lasse pekade och visade var de brukade tjuvröka och så vidare. Då slog det mig att nu känner jag ju igen nästan alla platser han sjunger om!
 
Den nya skivan spelades in på Irland tidigare i år med ett nytt band, och i samband med det så släppte de några youtubeklipp. Hosianna 1, Hosianna 2 osv... Teasers där Winnerbäck pratar om tankar och musik, vackra vyer och  några melodislingor. I Hosianna 6, nedan, får man dock höra en hel låt. =)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0