Årets första myggbett och trail-löpning i pannlampans sken

Igår kväll var en fantastiskt bra kväll. Trots att det varit regn hela dagen och att det var måndag. Efter jobbet åkte Emi och jag upp till Lilla Älgsjön där OK Kolmården skulle ha kvällens ungdomsträning. Vi gick en runda innan, sen fick Emi vila i bilen medan jag gick på del två av min mini-nybörjarkurs i orientering. Vi gick igenom, att ta ut riktning med tum-kompass, grovorientering, finorientering och "säkra tecken". Sen sprang vi ungdomarnas bana med stopp för att läsa karta, titta på olika "näsor"/sänkor/stenar/kullar/sumpmarker/osv och diskutera olika vägval. När vi stod stilla och pratade så kom inte mindre än två myggor och hälsade på! Då var det dags!
 
Efter orienteringen hämtade jag Emi och pannlampan och vi gav oss ut på en väl uppmärkt 7km-slinga som jag spanat in. Det skymde nästan direkt och var kolsvart när vi kommit halvvägs. Men jag hade den bra pannlampan så det var inget problem att se var jag satte fötterna. Utmaningen var att fokusera på stigen och inte på att det var väldigt mycket mörker runtomkring. Det var bitvis väldigt blött och bitvis väldigt knixigt. Men fötterna var redan blöta från orienteringen och terrängskorna var på, så det gick bra. Men långsamt. Emi travade snällt framför/bakom mig och det gick hur bra som helst att ha henne med idag. Vi mötte en stackars (stor) groda som nästan blev trampad på och sen bländad av pannlampan, men han satt blixt stilla. På vägen hem sen var det många tiotals grodor på vägen som inte heller flyttade på sig, som jag försökte väja för med bilen.
 
Åh vad jag älskar skog! Och det luktade så gott med blöt skog efter dagens regnande! Kom hem med känslan av  att vara en helt ny människa. Väl hemma i ljuset så såg jag inte bara hur nöjd och glad Emi var, utan också hur skitig hon var... ;)
 
Verkar hursomhelst vara ett trevligt område med mycket trevliga sjöar, skogar och stigar. Leder och MTB-spår  är indikationer på detta, fall inte annat.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0