Fikacykling de Luxe

Det är långt ifrån alltid som jag cyklar fort eller har nåt direkt mål med cyklingen. Oftast njuter jag mest av att det är ett så bra sätt att ta sig runt på. Sån härlig frihetskänsla! Man kommer långt utan större ansträning och det är lätt att ta sig även korta avstånd eller hela vägen fram till dörren. Och enkelt att kombinera nytta med nöje. Numera stör det mig inte det minsta att gå in i affärer, restauranger eller hälsa på folk i cykelkläder, så det gör det ju ännu enklare. I söndags var ett bra exempel på det. Patrik har ju kommit igång att cykla en del nu, så det var planen att få cykla ihop. Och jag hade massa folk jag inte hunnit träffa, så vi tog helt enkel en fika-cykeltur, med mer stopp än cykling.
 
Vi började i Johannishus och cyklade in till stan, där åt vi lång frukost i skuggan på uteserveringen med fina Tanja. Oj vad det var roligt att få umgås med henne igen! När hon gick till jobbet på restaurangen cyklade vi ut till pappa på Bergåsa. Där var det fullt hus med gäster som vanligt och det fanns gott om fika och annat gott, och ett fint nybyggt kök att spana in. Vi satt ute under parasollet och snackade länge, tills vi blev badsugna och drog ner till Studentviken. Vattnet svalkade knappt och vi plaskade runt länge och njöt. Åt varsin bar på en klipphäll medan vi soltorkade. Därifrån kunde vi se byggnaden där Patrik och Martin m.fl. jobbar, och vi bestämde oss för att cykla upp och spana in deras nya lokaler och säga hej till Martin. Så tjusigt och bekvämt. AC, havsutsikt, bra utrustning och flott terass (tvärt emot mitt bastu-rum med fikarum utan fönster...). Så avundsjuk, vilket ställe att jobba på!
 
Sen cyklade vi ut till Nättraby och spanade in Garys och Yuglias husrenovering (de umgicks vi med flera timmar kvällen innan, men vänner får man inte nog av). I Nättraby blev det även en falafelrulle, ett kort stopp hos Mange och ett kort stopp hos Malin, Jens och Sigrid. De bor i ett fantastiskt fint gammalt hus, som är trevligt renoverat och med en skön trädgård. Där finns ett fint växthus, stor varanda och inte minst Sigrids lekhus (som även har en glasskiosk!). Mer nyfikna och uppskattande vänner får man leta efter. Vi pratade mycket cykling och både 3-åriga Sigrid och mamma Malin var helt uppslukade när vi började gå igenom vad som fanns i min lilla cykelväska och i mina fickor bak på cykeltröjan. Jag har börjat vänja mig vid att bara ha lite grejer med mig och det gäller att prioritera (bikini, pengar, mobil, solkräm, innerslang, däckavtagare, miniverktyg).
 
Råkade visst berätta för Sigrid att jag brukar ha lite godis i cykeltröjan som jag äter när jag blir trött, men att det tog slut igår när jag cyklade för då blev jag trött. Så nu går hon runt hemma och säger att hon vill ha en cykeltröja att ha godis i, och så säger hon att hon är trött och vill ha godis för att Karla äter godis när hon är trött.. Ups.
 
Sen cyklade vi tillbaka till Johannishus, mamma och Emi. Fortfarande varmt ute trots att det hunnit bli kväll. Sån otroligt fin dag det blev. Välsigt varmt, mycket kalla dryckor och härligt att bada länge. Frihetskänsla att cykla runt. Men framförallt så härligt att få träffa så många jag tycker om!
 
Men denna helg kändes det också lite jobbigt att åka hem, för jag inser hur många underbara härliga människor som jag känner i Karlskrona som jag träffat alldeles för sällan! <3
 
Mitt gamla rum hos pappa är numera ett kök.
 
Studentviken.
 
Telenor Connexions lokaler på Gräsvik ligger verkligen fint.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0