Vad är det det sjunger, dansar och bakar samtidigt?

Jo, det är en Karla som peppar för shim sham och hänga med finaste Jenny efter dansen. Jag hade nog inte förstått att jag saknar dansen och Jenny så mycket förrän nu när jag anmälde mig till kvällskursen i shim sham som min vän Jenny från Linköping skulle hålla här i Norrköping! Jag dansade runt hela eftermiddagen samtidigt som jag sjöng och bakade och fixade hemma! Kul!
 
Shim sham är en gammal jazzrutin utvecklad från en steprutin som lindy hopens grundare Frankie Manning brukade köra. Den är känd över hela världen, och ser i princip lika dan. Även om de flesta kör en personlig styling på den. Det körs alltid till en av två låtar, så när de kommer på ett dansgolv så börjar alla köra shim sham oavsett var i världen man är. Det är coolt. =)
 
Det var riktigt kul i onsdags, men många som kom på kursen och gå stämning. Många hade liksom jag kört den innan och var mest där för att repetera och umgås. Funkade super det med!
 
Världens största dansläger i lindy hop finns i Herräng, Norrtälje, vilket lockar tusentals dansare från hela världen under fem veckor varje sommar. Några som var med i 30-40-talets New York när dansen var som störst finns kvar i livet och de brukar komma till Herräng och vara med och spexa, bli intervjuade och till viss del undervisa. Mest coolt är väl att Frankie Manning i egen hög person alltid vad där varje sommar medan han levde. Gick tyvärr bort 2009, men han son och flera av hans vänner är där forfarande varje sommar.
 
Första klippet nedan visar Frankie Manning och hans son Chazz Young, vilka spexar på en kvällsshow på Herräng. Det andra klippet visar våra dansande vänner i Malmö som kör shim sham (inklusive ett snyggt lyft i spännande vinkel)!
 
 
 
 
Ikväll kanske eventuellt det kunna vara så att några (hrm vi) planerar en liten shim sham på Augustifesten (typ en flash mob eller så, typ kl 20 vid HM kanske..)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0