Lednings-nörderi

Detta inlägg handlar om ledningskulvertar! När jag jobbade i Linköping så var det mycket prat om att våga prova nya lösningar i samband med planeringen och byggandet av nya stadsdelen Vallastaden. En av dem var att istället för att gräva ner alla ledningar som vanligt så gräver man ner ledningskulvertar. En ledningskulvert innebär ett stort rör, typ tunnel, där ledningarna ligger längs med sidorna som på hyllor och det är ståhöjd i mitten.
 
Tanken är då att man kan gå in i ledningskulverten och laga/byta ut/lägga in nya ledningar, utan att man behöver gräva upp marken. Vanligtvis kan man inte göra nåt ovanpå marken som inte kan grävas upp, stängas av eller förstöras när ledningsarbete behöver göras. Ledningskulvertar kan man allstå ha inte bara ha i vanliga gator utan även under kvartersmark (t.ex. bostadstomter) och under mindre byggnader (såsom uthus, förråd, miljöhus, cykelrum). Om ledningarkulverna ändå läggs i gatan, så kan gatan vara smalare då man inte behöver ta till extra bredd för att kunna ha ett brett grävschakt. Man kan även lägga ledningar under viktiga stråk som inte bör stängas av (t.ex. prioriterad bussgata).
 
I stadsbyggnadsperspektiv är det stort att knappt alls behöva anpassa hus och gator efter ledningarna och möjligheten att gräva upp dem! Det gör det möjligt att bygga tätare stad och smalare gator, något som ofta eftersträvas när man vill skapa en trevlig och småskalig miljö som inbjuder till gång och cykel snarare än bilar. Som i Vallastaden.
 
Linköpings kommun och Tekniska Verken har samarbetat mycket kring detta (vilket i sig är unikt) och nu är det faktiskt på gång! 
 
Igår var jag i Campushallen på spinningpass, och på vägen dit såg jag att ledningskulverterna låg utanför! Så efter passet tog jag en promenad med ficklampan i högsta hugg och fick äntligen se hur sådana ser ut i verkligenheten. De var större än jag trodde och det var inga problem att stå rak för mig, hade minst 2 dm ovanför huvudet kvar. Det blir nog bra det här. =)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0