Plastbantning på modet

Det där med att plast inte är bra, det har jag hört länge. Men folk har velat lite och det har inte varit en stor grej. Men nu börjar det verkligen sprida sig, till och med så finns det ett begrepp som förekommer allt oftare. Plastbantning. Det förekommer nu i alla möjliga tidningar, bloggar och affärer. Till exempel så skriver bloggerskan "Underbara Clara" om det, det var en artikel i Corren häromveckan och idag i BLT. Det tar sig.
 
Varför plastbanta? Jo, bland annat därför att i plast finns det ofta ftalater, bisfenol A och flamskyddsmedel. 
 
Ftalater gör leksaker och förpackningar mjuka, men kan misstänks skada fortplantningsorgan och öka risken för allergier, fetma och astma.
 
Bisfenol A finns i leksaker, konservburkar, plastflaskor, plastförpackningar, kvitton m.m. Bisfenol A misstänkts ge ökad risk för bröstcancer, störa fortplantningen samt öka risken för fetma och diabetes.
 
Flamskyddsmedel har plockats bort från många produkter, men är ändå inte ovanligt i leksaker, skumgummi (tex madrasser), teknikprylar, soffor och sängar. Vissa av flamskyddsmedlen misstänks öka risken för cancer och autism.
 
Läskigt. Nästan för läskigt. Sådär så man rycker på axlarna och förtränger. Usch. Nu känner jag att det är dags att börja ändra på saker och ting i mitt liv, men tänkte ta det lite i taget.
 
Mina första mål mot en mer giftfri vardag:
1. Plastbanta köket. Först sådan som värms upp eller som man har mat/dricka i en längre tid, tex matlådor, vattenflaskor. Sen redskap, tex slevar och bunkar.
2. Giftfritt kök. Rensa ut anda konstiga material, tex teflon.
3. Handla renare. Försöka göra mer medvetna val i mataffären, tex alltid ekologiskt och undvika förpackningar  av plast eller konservburkar, när det är möjligt. 
 
Låter det krångligt? Finns mängder av tips och bra grejer på nätet. Det finns också mängder av 2nd hand affärer och dina mor- och farföräldrar kanske har lite saker de vill bli av med? Förr i tiden var ju inte hela köket i plast. Man hade skärbrädor och slevar av träd och matlådor av rostfritt stål och burkar av glas. Stekpannorna var av gjutjärn. Om man byter saker efterhand som de blir slitna, mot snällare alternativ, så borde det inte vara så krångligt.
 
Jag tänker inte nojja mig och panikbyta allt samtidigt och jag kommer inte att tjata på mina vänner hit och dit. Och jag kommer ha undantag. Men det kommer nog att slinka in lite om plastbantning här på bloggen, och för de som är nyfikna så har jag nu skapat en ny kategori som heter "Plastbanta", som finns på högersidan.
 
 
Hursomhelst, heja Olofströms kommun som byter ut nästan all plast på skolor och förskolor! Artikel idag på www.bltsydostran.se:
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Hurra för plastbantning! Intressant inlägg!! :)

2014-02-10 @ 20:40:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0