Organisk hårfärg!

Nu har jag tagit mod till mig och provat den organiska hårfärgen jag beställde hem för ett tag sen. Det var väldigt spännande, kändes som resultatet kunde blir lite hursomhelst. Men det blev hur bra som helst!
 
Jag brukar färga håret med vanlig hårfärg. Det innebär massa kemikalier, sur stark kemisk doft, massa hår som lossnar. Färg som fastnar på golv, kläder och hud. Man får en skarp ful linje mellan färg och utväxt. Man vill inte färga för ofta för det sliter på håret. Den färgen jag brukar köpa kostar 90 kr och räcker precis till mitt långa tjocka hår (om det är samma färg som jag brukar ha, för då kan jag ta lite tunnare i längderna). Färgen ska sitta i 30-45 min. Får man färg över så måste den slängas. Den är inte heller bra för miljön.
 
Radico Colour me Organic är helt organisk hårfärg, som bara innehåller örter. Både lukt och konsistens är som en blanding av koskit och lera.. Färgen får en mjukare övergång till utväxt och naturliga variationer i håret lyser igenom. Håret skadas inte av färgen, utan örterna är faktiskt välgörande. Detta paket köpte jag för 99 kr + frakt. Det är ett pulver som man blandar med varmt vatten (till önskad konsistens), och man anpassar mängd pulver till sitt hår. Det som blir över sparar man bara till nästa gång. Man får till en liten borste och plasthandskar, men jag använde bara händerna. Färgen på händerna och färg som hamnat på hud och golv tvättar man enkelt bort med tvål och vatten. Färgen sitter i efter önskemål, vanligtvis 45 min till 3 timmar. Eftersom den inte skadar hud eller hårbotten är det okej att låta den sitta i längre. Blandar man till en tjock konsistens droppar den inte, och man kan göra annat under tiden.
 
Det finns inte så många färger att välja på, men för att få intensivare färg kan man ha den i längre tid, färga två eller tre gånger med 24 timmar emellan (det kan man också behöva göra om man brukar använda "kemiska" shampon). Man kan också blanda pulver från olika paket. Färgen kan även oxidera och bli mörkare inom de närmsta dagarna efter färgningen. Resultatet av samma färg kan också variera mycket från person till person (från hår till hår). Med tankte på detta var det väldigt spännande att prova, men jag har dragit mig lite för det. Men jag är supernöjd med färgen! En glansig och härligt levande färg och det solblekta i håret får lysa igenom!
 
Radico Colour me Organic finns att beställa från flera olika sidor på nätet. Jag beställde från Bodystore, som jag vet har bra priser och leveranstider. Men det finns säkert nån mindre eko-butik man borde stötta.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Fint det blev!! Jag missade detta när vi sågs i onsdags! Helt klart ett bevis på att vi ses alltför sällan... :'(

Svar: Helt klart. Och bättre lär det väl inte bli när du flyttar till Öland! ;)
Karla

2014-06-01 @ 15:59:27
URL: http://oyogan.wordpress.com
Postat av: Rosi

Så bra tips!! Vill jag prova.
Och du; läste om nästa sommar i Kuggeboda.,
Vi påminner dig:)/ Ha det bäst/kram

Svar: Ja, gör det snälla! :D
Karla

2014-06-19 @ 14:02:33
Postat av: Birgit Linderoth-Gröna Barnmorskan.

Åh, vilket bra skrivet inlägg, som jag läste först nu i december.

Alla borde lära sig hur deras kropp fungerar. Att följa förändringarna i livmoderhalsens sekret för att kunna identifiera de få fruktsamma dagarna är ju både lätt och spännande.
De moderna pessarerna som finns idag är FemCap, Caya och Milex och borde vara subventionerade för alla.
Med FemCap kan du samla upp sekretet oblandat och titta på i mikroskop om du vill se nåt vackert.

P-piller är däremot mycket miljöskadande, ganska ineffektiv p-metod och med stora risker för hälsan. Dessutom tråkigt att inte ha ägglossningslusten.. Heja dig!

Hälsar Gröna Barnmorskan
Birgit Linderoth

2015-12-02 @ 10:26:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0