Jämjöhalvan 2014!

Vi sprang Jämjöhalvan i lördags!
 
Jag sprang halvmaraton och kom in på 1.53.03, vilket ger ett snitt-tempo på 5:24 min/km. Är mycket nöjd med tanke på att jag varit förkyld till och från hela hösten! Velade fram till samma morgon om jag skulle starta eller inte. Men hade ju dragit dit typ 10 pers (varav 8 från Östergötland) så lika bra att göra dem sällskap. Jag kände mig pigg på morgonen, så tänkte jag startar och så får jag se om det håller.

Tänkte hänga på Lars, mammas pojkvän, som sa han skulle springa i 5.45-tempo (men drog iväg i 5-tempo!?). Vi höll ett jämnt tempo hela vägen. Jag släppte honom vid 11 km, men hade honom inom synhåll hela tiden och kom ifatt vid 18 km. Vid 19,5 km kom Birger och sprang om oss, och trots att det inte kändes som om det fanns nåt mer att ge så var jag tvungen att rota bland de sista krafterna för att se till att komma om och hålla honom på avstånd. Annars hade jag fått höra den för all framtid...

Det var tungt att springa. Flåset har jag (från årets cykling antar jag), och pulsen/andningen kändes aldrig hög egentligen. Men låren, höfterna och vaderna var väldigt väldigt trötta och det fanns inget att trycka ifrån med. Jag försökte hitta ett tempo som var hanterbart, och bara mala och tänka på annat. Alla hejarop från vänner, Team Blekinge-medlemmar, funktionärer och publik gör ju så mycket! Och det är kul med varvbana, då får man lite kolla på hur det går i täten och så!

Mina fina vänner Mia och Micke från Nocout som jag brukar springa med kom in på 1.39.59, under 1.40 som jag och Mia längtat så länge efter! Mia och jag har/hade båda vårt pers på halvmaran från Jämjöhalvan 2012 (1:41, resp 1:42). Åååå, vad jag önskar jag varit frisk i höst och kunnat springa med dem! Gaaaah! Hoppas jag får vara frisk nu så jag kan träna upp mig igen.

Även mina andra vänner som jag släpat dit verkade nöjda. Jonas sprang sin första halvmara (tack vare Eva och Catarina som inte lät honom bryta efter 15km för de tyckte han såg för pigg ut), Martin sprang en extra kilometer på milen och var ändå nöjd med tiden, Gabriella sprang milen på fina 47 min, Patrik persade på 5 km (imponerande med tanke på årets 7 träningspass), Hanna kom i mål med energi över på 5 km och lovade springa milen nästa år, Maja kom runt milen och såg helt oberörd ut. Cyklisten Danne som numera även springer persade med fina 36 min på milen! Och mammas Lars kom runt nöjd med nån minut efter mig in i mål.

Bra arrangemang, bra löparväder, bra vänner och bra dag helt klart! (och bra bilder, som Martin Adawi och nån till tagit!)
 
 
 
Mia, Micke och jag.

Lars och Jonas.
 
Danne och Martin.
 
Maja (med pannband), och Hanna och Patrik (lite bakom).
 
Den otippade vinnaren på halvmaran Björn Östensson får krans av Elina. Fast han sprang i motionsklass och vann därför inte förstapriset. Han har tillhör ingen klubb och springer mest för att det är kul, hans moster på Hästö övertalade honom att efteranmäla sig. Lite roligt tycker jag att han kommer helt otippat och vinner i en liten håla som Jämjö där funktionärerna och publiken annars har koll på de flesta!
 
Nästa generations löpare hade också ett eget lopp på några hundra meter. Det var god underhållning med Johan i kanindräkt och barn med full fart! Tvåa och trea in kom två tjejer - you go girls!
 

 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Gunilla Fagerström

Jag blir ju alldeles till mig av alla dessa fina bilder på era fantastiska prestationer!!!!! Tack !!!!!

2014-11-10 @ 17:33:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0