Yeni Cami (New Mosque)

Vi åkte ju till Istanbul mamma och jag, främst för att se Blå moskén och Hagia Sophia. Men de var finare utanpå och inte så blå och inte så breathtaking inuti som jag trodde de skulle vara. Men vi bestämde oss för att besöka en mindre moské som inte var så turistig, och valde då en som var känt för sitt fina Iznik kakel. Den syns bakom turistbåtarna på näst sista bilden i gårdagens inlägg.
 
Vilken succé! Vi har ju lärt oss hur det funkar nu. Man tar av sig skor och ser till att man är ordentligt påklädd och vid rätt tid på dygnet, då går det alldeles utmärkt att smyga in. Så vi smög in som om vi inte gjort annat. Och tappade nästan andan. Vi satt länge på en bänk och sög in intryck. Vilken fantastisk byggnad! Vilken otroligt vacker inredning! Vilken känsla och upplevelse! Så glad vi hittade dit!
 
 
(Psst. Jag har zoomat så jag står inte så nära som jag verkar, vill ju inte störa.)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0