Tänk om man kunde ha cykel på tåg?

I helgen har jag ett äventyr framför mig som jag ser jättemycket fram emot. Tidigt lördag morogn sätter jag mig på cykeln i Malmö med min lillebror och några av hans vänner för att cykla till Karlskrona (ca 24 mil). Jag tycker om att cykla och det är häftigt att cykla distanser som man åkt runt i bil och på tåg som liten. Men framför allt så ser jag fram amot att få umgås med min fina bror.
 
Nu är bara frågan, hur ska jag och min cykel ta oss till Malmö på fredag kväll och hur ska vi komma hem på söndag?
 
Det bästa hade varit att åka tåg, men det finns inga tåg utom skånes tåg (såvitt jag vet) som man får ta min cykel på. På SJ gäller att en hopfällbar cykel klassas som bagage och får tas med på alla SJ-tåg, och att man får ta med så mycket packning som man orkar bära själv. Gissar Veolia har liknande regler. Många brukar förpacka sina cyklar i sopsäckar eller liknande och hoppa på tåget och hålla tummarna. Swebus är de enda långrese-bussarna som man kan ta cykel på, mot en tilläggsavgift på 99 kr, förutsatt att cykeln är väl skyddad med wellpapp, bubbelplast eller väska. Swebus har en linje som kör i Stockholm - Malmö med som stanner i Linköping. Och en linje Kalmar - Stockholm som stannar i Norrköping. Man kan åka Swedbus hela vägen, men då blir det ett byte (alltså 99kr x 2 för att ta med cykel).
 
Alternativ 1:
Bil till/från Karlskrona på fredag respektive söndag. Öresundståg till Malmö på fredag kväll.
Det blir totalt 900 kr 10h 40 min resa. Varav 8h i bil. Nackdelarna är att jag behöver ha goda mariginaler för att inte missa tåget i Karlskrona, jag kommer komma fram väldigt sent i Malmö och det finns en risk att jag är trött på söndagen och vara en dålig chaufför. Fördelen är att jag inte behöver göra hela resan (bara delar av resan) i cykelkläder med minimal packning, utan kan ha packning i bilen. Det är också billigare och ger mer frihet.
Jag skulle behöva köra hemifrån kl 13:00 på fredag, och vara i Malmö 20:29.
 
Alternativ 2:
Cykla till Linköping 4,5 mil (ca 2h), hoppa på Swedbus till Malmö. Hem får jag antingen cykla till Kalmar (9 mil) eller be mamma eller pappa om skjuts. Därifrån kan jag åka Swebuss till Norrköping. Om jag får skjuts gratis så blir det totalt 1000 kr för bussresandet, och 13h resa (varav 10 buss, 2 h cykel och 1 h bil). Nackdelarna är att det känns onödigt att cykla både fredag och söndag också, ett riskmoment att cykeln ska åka i bagageutrymme (tänk om nåt går sönder!), obekvämt och tråkigt att åka buss i cykelkläder med minimal packning och på nåt sätt behyöver jag trolla fram bubbelplats/wellpapp både i Linköping och i Kalmar. Fördel är att jag slipper köra bil och kan sova på bussen och jag borde vara framme i bättre tid på fredagen så jag kan umgås med min fina bror. Jag skulle behöva cykla hemifrån 11:20 och vara i Malmö 19:40.
 
Alternativ 3:
Som alternativ 2, fast jag åker tåg till Malmö och försöker smuggla ner min cykel i en säck/lakan eller liknande... SJ-tåg som går i bra tid ligger kring 1000 kr enkel och Veolias som kommer fram alldeles för tidigt ligger på 350kr. Då blir det totalt 8h resa och 800 - 1500 kr.
 
Alternativ 4:
Stanna hemma.
 
Hrm. Inget är riktigt bra. Så om nån har nån idé...
 
 
 
Bilden ovan tog jag med mobilen för en månad sen när jag var i skåne, på väg till Åhus. Ett trevligt par med dessa cyklar hoppade på och krokade fast cyklarna på uppmarkerat ställe. När jag bodde i Eugene så fanns det cykelställ fram på alla bussarna (tror cyklarna får åka inne i bussarna numera). Tänk om vi haft det så, här i Östergötland, vad många nya ställen man hade kunnat utforska!
Fast det är lite roligt att cyklar, barn och hundar hävisas till samm utrymme. Och att detta utrymme är bredvid tysta kupén!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0