Blogg - hur jag skriver

Det är ju inte precis så att jag är något bloggproffs, tjänar pengar på min blogg eller har särskilt många läsare. Mest skriver jag för mig själv. Jag älskar att gå tillbaka och kolla gamla inlägg och känna hur jag kände då och läsa mellan raderna. Men fick frågan av en vän häromdagen, om tips på hur man ska tänka för att det ska bli av att uppdatera sin blogg?
 
Jag lägger väl mest upp bilder och skriver lite om saker jag kommer på i farten, men det är nog ändå lite åt det här hållet..
 
Såhär tänker jag när jag vill skriva nåt:
  • Kolla bilderna i kameran och i mobilen, har jag nåt att dela med mig av?
  • Vad rör sig i mitt huvud just nu?
  • Har jag sett eller läst något jag gillar på sistone? (arkitektur, inredning, miljö, osv)
  • Vad har jag gjort i helgen? Hände det något roligt?
  • Vad gör jag om vardagarna egentligen? Nåt intressant?
  • Har Emi eller Patrik nåt kul för sig?
  • Vad har jag för mål just nu? Hur går det med dem?
  • Har årstiden/väder/naturen nåt kul att bjuda på?
  • Inspireras jag av något/någon särskild just nu?
Hur jag hittar tid:
  • Jag lägger inte ribban för högt. Skriver oftast korfattat, bryr mig inte om att de flesta bilder är från mobilkameran och oredigerade. Jag passar på att skriva när jag ändå sitter vid en dator, tar en kvart extra före eller efter det jag satte igång den för.
  • Jag gör inte alltid färdigt inläggen, utan lägger upp en bild eller en text eller punktar ner en tanke medan jag har det färskt i huvudet. Sparar utkastet och fortsätter en annan gång då jag har mer tid eller brist på idéer.
  • Har nyligen börjat använda mig av att tidsinställa inlägg. Så kanske skriver tre samtidigt och sen publicerar dem med en dag emellan eller så.
Andra tips:
  • Använd kategorier på bloggen! Mycket lättare att hitta saker man letar efter. Eller vill inspireras av sig själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0