Maten i Warszawa

Jag brukar inte fota matbilder, men tänkte att den verkar så inspirerande och jag har brist på inspiration numera. Äter alltid samma saker typ. Så nu har jag faktiskt fotat massa mat i Warszawa. Vi trodde den skulle vara billig och god, men mer traditionell polsk mat. Typ bigos och vodka. Det fanns spåklart också, men vi fastnade mer för de trendiga och hippa matställena. Väldigt god och väldigt prisvärd mat och dryck. Kan verkligen rekommenderas! I dryckesväg var det mest öl och goda fruktiga fräscha juicer/smoothies/cocktail. På några ställen även vin.
 
Men slutsatsen är att man helt klart kan åka till Warszawa bara för att äta lyxigt. Billigt att resa dit, billigt att bo och billigt att äta. Mycket trevligt, helt klart. Personalen på restaurangen kan inte så mycket engelska, men många trendiga ställen har väldigt hjälpsam personal och mer eller mindre engelsk meny. Men vågar man chansa lite och tycker det är kul att prova ny mat så är det perfekt!
 
Ida och jag tog förrätt i hotellets vinbar första dagen, med bland annat fantastiskt god ost och gott vin! Sen åt vi en förrätt till lite senare på ett litet trevligt hak i Praga. Getost med grillade grönsaker och god basilika- och limesås var det på min tallrik, så himla gott!
 
Oxfilé, tigerräkor, hemmagjord salsa och någon god röra. Någon sorts typ matveteröra med paprika och mycket smak, toppat med ett tjockt lager hemmagjord fantastisk guacamole och pyntad med sallad, räkor och mangosås. Och så vidare. Till det så klart goda fruktiga färgglada drycker gjorda på äpplen, basilika, körsbär, annanas, mango eller nåt annat spännande.
 
Förrätt på Informal Kitchen blev två lyxiga plocktallrikar vi delade på. Huvudrätten var så himla god att jag glömde fota. Några åt fisk, några åt lamm och jag åt den godaste pizzan jag ätit, med parmaskinka, tomater och nån väldigt smakrik ost, mozzarella, basilika och så.
 
Försäljning av hemmagjorda produkter i entrén och min efterrätt på Informal Kitchen. Hemmagjord glass i espresso och kalua. Lyx!
 
Hotellets frukost var det enda som vi tyckte var orimligt dyrt på resan, men den var å andra sidan kanske helt himmelsk? Vem vet? Vi åt på andra ställen, goda frukostar till bra priser och det funkade alldeles utmärkt. På Aioli åt jag exempelvis en med god osöt yoghurt och bröd med philadelphia, vinterkaffe (med kardemumma och ingafära osv) och färskpressad juice. I det hippa området Soho Factory åt vi lyxiga omeletter rullade runt stekta grönsaker, där maten tillagades i ett helt öppet kök där man satt som i en bar runt köket och spanade på kockarna.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0