Mina sjalar och knyt!

Varför har du så många? Hur många behöver man? Måste man lägga massa pengar? Nej då,en räcker gott och väl. Då skulle jag nog rekommendera typ en 6:a i bomull i nåt trevligt prisvärt märke (t.ex. Didymos, Lenny Lamb, Girasol, Little frog).
 
Men det är lätt att det blir en hobby, det är ju så fantastiskt att få vara nära sin bebis. Och smidigt att ha en bebis som alltid är nöjd och slippa att ta sig fram med vagn. Så det blir lätte mycket bärande, och bär man hela tiden så lär man sig att olika sjalar (material, längd, bredd, typ) är bra vid olika tillfällen, för olika åldrar på bebis, för olika knyt och olika temperaturer. Och så lär man sig förr eller senare att när en är i tvätten måste man ha nån annan! Sen är de ju himla fina också.
 
Dessa har jag (senaste köpet först):
 
Yaro La Vita Dash Grad Bourette
En 5:a, en mellanlängd som få verkar använda (?) men som jag älskar. Längden funkar bra på mig för såväl Enkel ryggsäck med tibetanskt avslut, som Kangaroo och Fwcc (omslutet kryss). Köpte den begagnad och den har 40% silke och är tunn, mjuk, gosig, lätt diagonalstretchig, stark men samtidigt väldigt greppig. Funkar jättebra till ryggknyt, då den är tunn och smidig så lätt att dra på runt hit och dit och greppigheten gör att den stannar där den ska. Sämre till Kangaroo tycker jag då greppigheten gör det klurigt att spänna jämnt över knyt med vikta axlar. Blev frälst i den direkt! En riktig sommarsjal!
 
Enkel ryggsäck med tibetanskt avslut.
 
Ringsjal Didymos Lisca.
Lisca-väven är underbar, så otroligt mjuk och följsam. Lätt att bli förälskad. Den är lätt att lära sig och den har kommit väl till pass på alla korta stunder eller när man vill ha en sjal som blir liten i väskan eller vagnen med sig. Också perfekt att hänga över på nån annan som vill prova bära eller avlasta mig en stund (än så länge provad av Patrik, lillebror och Hampus)! Den enda sjalen som inte föregåtts av ett ordentligt förarbete och mycket övervägande fram och tillbaka, då jag råkade falla för den i den i butik (Knyt an) och fick den av min pappa som var med då. Också fantastika glada färger!
 
Albin i ringsjal hos sin morbror. <3
 
Vattenringsjal från Mirinja. En ringsjal i mesh med plastringar, som man kan ha när man badar och dushar. Vi har använt den när vi dushat ihop hemma, Albin och jag, och på babysimmet i omklädningsrummet och väntan innan vi får hoppa i. Tar ingen plats i väskan. En trevlig tjej har ett litet företag, Mirinja, och hon syr vattenringsjalar m.m. Väldigt billig jämfört med många andra sjalar.
 
Vattenringsjal tänkt för bad, dusch och strandhäng. Här är vi dock påklädda! =)
 
Kortsjal från Little Frog, en 4:a. En kortsjal jag tänkt ha som sommarsjal och köpte därför en tunn och linblandad (lin andas). Den kom till mig ny och hård som sjutton, om jag bara visste vilket arbete det skulle vara att bryta in den... Men den har jag använt i princip varje dag i två månader, och visste jag att jag skulle använda den så mycket hade jag kunnat kosta på mig en lite lyxigare. Nu är den dock mjuk för att vara en linsjal, och vi kommer mycker bra överens. Den funkar super till Kangaroo och slipknots för höftbärande, den är både glidig och grepping. Längden gör den smidig att ha med, kan knyta utan att den nuddar marken. Har haft den mycket för ryggbärande och den stannar där den ska, men det blir stumt och lite obekvämt om man går väldigt länge i ryggbärande. Lite bounce i den hade inte skadat. Men tunn, smidig, kort, tålig och att jag anävnt den så himla mycket gör att den ofta väljs för äventyr! De fina gröna nyanserna är härliga i sin enkelhet och jag tycker aldrig att den skär sig med mina klädval, och jag blir alldeles glad av dem!
 
 
Knyter Kangroo med min gröna kortsjal, resp. Enkel ryggsäck med tibetanskt avslut.  (Fotograf Adrian)
 
Långsjal från Girasol, en 7:a. Lång och smal som är väldigt mjuk och gosig, dvs perfekt för småttingar i Fwcc (omslutet kryss). Handvävd, diagonalstretchig och väldigt lätt att jobba med. Den kom begagnad och redan uppmjukad och vi blev förälskade direkt, vi använde från när vi kom hem från BB varje dag tills min gröna kortsjal flyttade in. Nu är den är mest extrasjal eller när jag vill få andra frälsta. Längden funkar bra för Fwcc för mig, men för lång för allt annat, och nu är Albin alldels för nyfiken för Fwcc. Provat ryggknyt med den, och den är lätt att knyta med, men efter en halvtimmes promenad har det mesta glidit iväg om man inte knutit väldigt noga... Den är också väldigt mycket varmare än mina andra, det gjorde dock inget för när vi använde den dagligen var det vinter.
 
Fwcc (omslutet kryss) med min gosiga långsjal.
 
 
Just det...!
 
Jag hade en gång en trikåsjal, som användes på BB men vi blev aldrig bästisar så den fick flytta vidare ganska direkt.
 
Vi har också två ergonomiska bärselar, en Pognae som Patrik gillar och en Tula jag hoppas kunna använda när Albin blir lite större och jag vill variera var tyngden ligger när jag bär på rygg.
 
På bloggen finns Kategorier (på de senaste åren, inte från början), och klickar man på Bära Nära så hittar man mer bärbilder osv.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0