Mina hälsenor är graciösa!

TRÄNING:

Idag har jag varit hos Tommy Olsson, en idrottskadeexpert som hjälpt massa idrottsproffs tex Karolina Klüft, Yuri Omelchenko.

Jag har haft problem med hälsenorna sen jag spelade squash, och nu springer jag bara korta rundor och spelar ingen squash alls. Men vi pratade om min träningshistoria och vanor och sådär, sen började han känna. Mina hälsenor är graciösa, smala och fina, inga fel på dem! Men det ligger tydligen en muskel bakom, soleus (sk "flundra"), som är irriterad och trycker på hälsenan, vilken den fäster bakom.



Jag var rädd för vila, tråkiga rehabövningar, antinflammatoriska mediciner eller att han inte skulle veta vad det var och vad man skulle göra...eller typ träna som vanligt med lyssna på kroppen och ta det lugnt och blablabla. Men nej, nu ska jag få träna!! Backträning here I come!

Han läser mig som en öppen bok. Känner på mina vader och hälar och berättar precis hur jag brukar träna osv. Detta är ju "konkret", sa han. Muskeln blev irriterad när jag spelade squash (väldigt intensivt och ryckigt) och höll på med långdistanslöpning på asfalt, och det har hängt kvar. Stoppstegen som man gör på platt mark är inte bra. Kombinerat med löpsteget osv.

Nu ska jag springa aktivt i i uppförsbacke 10gånger, 2 gånger i veckan, i tio veckor. Jogga dit, göra lite benpendlingar och liknande för som uppvärmning, sen springa "aktivit" (dvs tpy använda hela foten) i uppförsbacke ca 30m, och göra tripplingar ner för backen (typ småspringa baklänges). Ingen annan löpning (men får gå, cykla, gymma som vanligt), för att sen utvärdera det. Beroende på skillnanden i muskeln kan han sedan läsa vad nästa steg är i träningen!

....och min blogg blir nu åter en träningsdagbok, precis som det var tänkt från början.

Nu ska jag börja skriva mer om träningpassen och tankar kring det.

Närmsta tiden kommer (förhoppningsvis) se ut såhär:
  • Springa 2ggr/veckan, på morgonen innan skolan, backträning i västra mark (Emi får jogga med dit, sen lös eller bunden)
  • Annan konditionsträning (spinna, cykla, inlines, simma) minst 1gång/vecka
  • Gymma minst 1gång/vecka
  • Dansträning (Lindy hop) tisdagar och torsdagar.
  • En ordentlig hundpromenad med Emi varje dag.
  • Jobba söndagar och måndagar
  • Äta massa god och varierad mat! ....och bara lördagsgodis.
Nu kommer jag snart tillbaka! Min vardag brukade innehålla två löppass, två gympass, och ett annat konditionspass i veckan, så det är absolut inget nytt.

Träning vecka 36 (förra veckan)
Tisdag: Cykla 1h i högt tempo med mamma, 1h lätt dansträning
Onsdag: Springa 40min med Emi på västra mark innan skolan
Torsdag: Boxpass 1h på loket + 15 min core
Fredag: Långpromenad 2h med Patrik och Emi
Lördag: Spinna 20min + 15min core hemma
Söndag: Jobba..

Träning vecka 37
Måndag: Ont i halsen
Tisdag: Ont i halsen, men armhävningar + mage hemma
Ondag: Ont i halsen

Vi får se hur det känns i morgon, om det blir förkylning eller om det blir träning.

Hoppashoppashoppas detta funkar.

Mål/Dröm: Springa Göteborgsvarvet en gång till!
(sprunit det 4 ggr, med rekord på 1.44.26 år 2008)


Kommentarer
Postat av: Victor Adolfsson

Vad skönt att du fått konkreta tips om foten/vaden. Låter som ett digert träningsprogram. :)

Själv var jag ute o sprang 25 min i måndags.. lite träningsvärk fortfarande.. Måste komma iform till Jämjökvarten (kvartsmaran). I måndags på lunchen på jobbet så blev det en liten utmaning om att springa jämjöhalvan/jämjökvarten... Så nu blir ett att tvinga sig i form :)

2009-09-09 @ 19:09:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0