Jonas Colting

Aningen knäpp? Jag vet inte? Men mycket fascinerande!

Jonas Colting har skrivit boken "Jag vill ju bara se bra ut naken - kokboken", handlar om att äta naturlig mat, utan konserveringsmedel och tillsatser. Mycket frukt, nötter, grönsaker och kött. Inga kolhydrater, inte ens fullkornsprodukter.

Nu aktuell med: "Den nakna hälsan", handlar om att lämna alla moderna dieter och konstigheter bakom sig och träna naturligt. Träna med sin egna kropp och med naturen.

Han föreläser i Lund 12/4 och hans föreläsningar har fått mycket bra kritik. Jag vet inte om jag vill/kan/tror på alla hans idéer, vissa mer extrema än andra, men jag tvivlar inte på att han är inspirerande! Slita sig genom diverse ultrasuperduperkanonjobbiga lopp gång efter gång är ju imponerande. Värt att lyssna bara för det.  (http://www.colting.se/pdf/flyer2011_colting.pdf)


Läste om stor tävling Hawaii nu i höstas både i springtidningen och på nätet:
"...Tre dagar. Runt hela ön. Hav och backar. Vind och sol. En jävla massa svettande. En och annan svordom. Kanske en tår. Det blir helt vilt!

Jag körde 2004 och vann och gjorde det samma 2007. Nu är det 2010 och jag behöver tydligen tre år mellan varje försök för att dämpa och lindra minnena. But it´s all coming back to me now! Och det är en enastående ansträngning som väntar, jag mår lätt illa av att tänka på det (eller så är det av blandningen av tapiokapudding och råa ägg med rå tonfisk som appetizer), men det är likaledes en exkursion, ett äventyr, en resa och en odyssée. Det är en celebration.

Imorgon väntar 10 km havssimning följt av 145 km cykel med runt 2500 höjdmeter. På lördag är det 272 km cykel med lika mycket klättring och på söndag väntar en dubbel marathon genom en lavadrypande motorväg."

http://nyheter24.se/blogg/coltings-den-nakna-sanningen/2010/11/kvallen-innan/

Lägg till att detta var i 40 graders värme.. Det var intressant läsning om allt runtomkring. Förberedelser, hans "grabbar", kost, hur han tänker och framförallt den mentala prestationen!



För er som undrar hur stenåldersträning kan se ut:


Kommentarer
Postat av: Marko

Han kan vara extrem ibland, ja. Saken är dock att han har rätt i allting. Problemet är bara att alla kan inte hålla sig till det och bör inte göra det. Jag följer hans principer till 80% men jag har lite större ambitioner än de flesta.. om du vill satsa på en viss typ av idrott så är hans sätt mer än rätt. Om inte.. då kanske du ska tänka om..

2011-02-03 @ 16:40:49
Postat av: Karla Blum Fagerström

Jag tror han har väldigt rätt, jag lever efter en hel del av hans principer. Men jag har hittat en ganska bra balans i både min träning och mat nu. Och jag är ingen elit, det finns så mycket annat i mitt liv att lägga tid på. Vill du med till Lund?

2011-02-03 @ 20:51:53
URL: http://possibly.blogg.se/
Postat av: Marko

Ja alltså.. jag hade gärna gått på hans föreläsning. Är inte det lite sent nu då?

2011-02-07 @ 12:11:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0