Det är som att cykla...

Dagens fråga:

Varför har man solglasögon på sig när man cyklar?

1. För att se bra ut?
X. För att skydda mot sol?
2. För att skydda mot grenar/ekollon/flygfän/grus/regn


Nu när jag klarat Lidingöloppet så var det dags att ta en premiärtur på nya cykeln! Det blev en runda till Hasslörondellen via E22:an och sen via Färmanstorp tillbaka. "Det är som att cykla" är visst ett ordspråk, men idag kändes det tveksamt. Att cykla racer är en HELT annan sak än att cykla tantcykel eller mountainbike!
Jag har gjort följande noteringar:
  • Jag måste köpa ett par cykelbyxor. (min mountainbiksadel är som att sitta i en soffa jmf med den nya)
  • Klä sig rätt är viktigt. (vindtätt men inte för varmt, rörligt men inte fladdrande)
  • Det tar tid att lära sig växlar, bromsar, clips, osv...
  • Det är vingligt att stå upp och cykla på en racer.
  • Det är jättesvårt att cykla på cykelbanor fulla med fotgängare, cyklar, ungar, hundar, barnvagnar.
  • Min mage krockar med mina lår när jag håller längst ner på styret. (Är sadeln, styret eller min mage fel?)
  • Jag har mycket kvar att lära!
  • Det är kul att cykla fort!



Länk till träningspasset på funbeat:
http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=16805667


Svar på dagens fråga: 2!
Alla ni som trodde solglasögon var till för att skydda mot sol har FEL! Man köper ju givetvis ett par glasögon där det ingår mörka, orange och transparanta glas. Sen väljer man färg efter väder och sport. Orange är bra när man åker längdskidor för att skydda mot ljus och för att se skillnader i snön bättre, transparenta är jättanbra när man cyklar i regn (kör man utan i regn ser man absolut ingenting) eller cyklar mountainbike i skuggiga skogar med grenar och flugor som gärna attakerar ögonen. De mörka används vid tex löpning, paddling och landsvägscykel när solen skiner. Men sen ser man ju ganska cool ut också...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0