Ronnebyutflykt

Igår var jag och vovven på utflykt. Vi tog tågbussen (!) till Ronneby för att ta bilder på några hus till exjobbet och för att fika med en gammal kompis som nu gör sitt exjobb och jobbar halvtid som planarkitekt i Ronneby. Jättekul att ses igen!

Jag och Emi traskade runt i Ronneby i nästan tre timmar innan vi mötte Helena för en fika och jaha då var caféet Mandeltårtan stängt och vi gick till nästa fik, och till nästa... Först inne i centrum hittade vi ett öppet fik och då var det gott med varm choklad. Vi som skulle prova Mandeltårtan och sitta ute i solen. Det får bli nästa gång!


Ja, jag skullde ju fota hus... Men blev lite annat också. Så fint längs med Ronnebyån och fint med det gröna som börjar komma!


Helt plötsligt kom det ett monster springande, och Emi blev alldeles förskräckt. Han var stor som en kalv och jag vet inte om jag träffat någon större hund, men han verkade rätt snäll ändå. Sen kollade jag in huset där gammelmormors bodde. Hon bodde där bakom trädet, på andra våningen. Hon älskade det trädet och att spana på alla fåglar som bodde där. Bredvid ligger restaurang Blekan där vi brukade äta när det var större kalas och lägenheten blev för trång. Sen gick vi och köpte godis ibland på macken/kiosken. Nu var kiosken väldigt stängd, speciellt för att vara "Den Vakna Butiken!


När vi var hos mormor och morfar, som också bodde där i närheten, brukade vi mata änderna i Brunnsparken, klappa Bäckahästen och sen gå till wienercaféet och fika. På söndagarna så gick vi på loppis på brunnen och mormor hade världens tålamod med mig som ville titta på ALLA småprylar. Winercaféet och loppiset finns kvar, men lever upp först till sommarn. Så här års är det inte mycket action.




Kommentarer
Postat av: Hanna

Fint! Vem jobbar halvtid i Ronneby? Den där loppisen bodde jag på alla sommarsöndagar när jag var liten. Tänk att vi kanske gick där intill varandra och vände och vred på alla småpryttlar:)

2012-04-11 @ 22:34:28
URL: http://hannanonien.blogg.se/
Postat av: Karla

Helena, en av min bonusbror Richards bästa vänner förr. I gymnasiet brukade jag och Jocke hänga med hans "gäng". Hon har läst i Göteborg och rest runt och gjort nytta i Kenya osv. =)

2012-04-12 @ 10:15:43
URL: http://possibly.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0