En hyllning till söndagens spinningpass

I söndags var jag i Linköping på Mias pass, troligen är det bästa spinningpasset jag varit på! Eller ett av dem bästa (de konkurrerande är också Mias). Det var NocOut som ordnade ett tvåtimmars-pass på Campushallen. Det var så himla roligt! Roligt att träffa gamla klubbkompisar, men framförallt att gå på Mias pass! Hennes pass är så himla bra och cykliga! På vägen hem satt jag och tänkte att fler spinningpass skulle vara som hennes, och funderade på varför jag gillar hennes så mycket?
 
Därför för att hon drar massa referenser till utomhuscykling och den känslan utomhuscyklingen har som man försöker samla på och leva på nu i vintermörkret. En härlig blandning av frihet, lycka, endorfiner, mjölksyra, natur, vindar, backar, dofter... Man blir påmind om allt det där fina.
 
Därför för att man blir påmind om att bygga pannben och köra hårt för att genomföra det där målet som ligger långt fram i tiden. Pannben, kämpla, slit. Tugga tugga tugga, bara mala på. I salen är det massa folk som har stora långdistansmål framför sig. Långa cykellopp, triathlon, skidlopp eller annat. Målmedvetna. Mentalt var jag i Vansbro och cyklade nästan hela passet. Förutom backarna, de hittade jag i Belgien.
 
Därför att det inte är massa konstiga övningar som brukar finnas på spinningpass som man aldrig skulle göra ute och som jag inte förstår poängen med. Typ "jumps" då man står up fyra tramptag och cyklar och sen sitter ner fyra tramptag och så gör man det en hel låt. Och i vanlig spinning finns det en tredje ståställning, när man står rakt upp och ner, vad är poängen med det? På en cykel antingen sitter man och cyklar, eller så står man upp och cyklar. Punkt.
 
Därför att de inte innehåller massa korta intervaller, eller bara tunga låtar. Större delen av tiden går åt till långa intervaller med relativt hög kadens. Bra för flåset, utomhuscyklingen och minskad skaderisk.
 
Därför de innehåller teknik som gör nytta på utomhuscyklingen. Spänn magen, titta framåt, trampa varvet runt, behåll fokus!
 
Därför att de innehåller uppvärmning, avslutning och lång strech. Och de jobbigaste låtarna är i mitten av passet (minst skaderisk).
 
Därför att det är bra musik. Man slipper jobbiga radiohits och poppigt och schlager. Hård bra spinnmusik varvat med lite roligatramsiga låtar så man får fart på smajlet och humöret.
 
Därför att Mia kör järnet själv och inspirerar (tvingar?) alla till att köra slut på sig själva också.
 
 
Tog ingen bild själv, men lånade en från Mia Gröndahl (en annan Mia). Hoppas det var okej!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Coolt! Skulle jag nångång få för mig att spinna skulle jag vilja gå på Mias pass :D

Svar: Bara säg till i så fall så får vi fixa det! ;)
Karla

2014-12-27 @ 17:03:26
URL: http://oyogan.wordpress.com
Postat av: Rosmari

Härligt inspirerande!

Svar: Kul! Roligt när man kan inspirera. Kan man få spinning roligt är det bra inomhusträning i väntan på utesäsongen! :D
Karla

2015-01-26 @ 22:21:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0