En helg i Vansbro!

Förra helgen var vi uppe i Dalarna. Där är verkligen så himla vackert såhär års!
 
Vi gjorde lite utflykter på vägen upp till Vansbro. Vi besökte Långban, där vi fikade och tog en tur bland alla gamla byggnader som hört till gruvarbetet. Och sen spanade vi in Lesjöfors museum med alla deras fjädrar och andra makapärer.
 
Vi brukar tälta i Vansbro och det brukar vara himla mysigt och trevligt, denna gången drog vi många nitlottar. Grusplan, fotbollskupp för typ 8-13 åringar, inga campingfaciliteter i ordning (det fixar de visst först till nästa helg), osv. Men vad gör det, vi hade ju luftmadrass, riktiga täcken, kreativa lösningar som hindrade tältet från att välta och så hade vi varandra så klart. Och Micke och hans föräldrar några husvagnar bort. Trevliga mysiga kvällar blev det ändå! =)
 
Lördagen hejade vi intensivt på dessa två (och alla andra) som körde Vansbro triathlon (ett medelsdistanstriatlon, dvs halv ironman). Det va verkligen roligt att följa. Jag är sååååå imponerad! Stort grattis Micke och Wiwi till era fina prestationer!
 
Söndag morgon var det varmt, vackert och somrigt. Jag vaknade tidigt och jag och Emi tog en lång morgonpromenad. Vi gick i skogen, vid somriga fält, jag räknade hur många vilda sorters blommor jag hkunde hitta på en promenad, vi kände på vattnet vid starten på Vansbrosimmet (som är veckan efter) och så letade vi skatter (geocaching). Det kändes verkligen som sommar och semester.
 
Lunch på hemvägen vid Tyforsgården. Holländskt (tror jag) par som driver Bed & Breakfast, med café och mat. Och trevligt sällskap i form av glada sociala får, getter och grisar. På bilden ovan ser grisarna väldigt lugna ut, det var de inte i verkligheten! De skuttade runt och brottades med varandra och fick glädjefnatt hit och dit!
 
På hemvägen stannade vi även i Lesjöfors och gick Trollstigen. En vandringsled som är väldigt kuperad och väldigt fin. En konstnär har gjort massa fina troll och figurer av träd och stenar, som finns här och där längs leden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0