Igårkväll

Emi fick busa med King Julian i rastgården. Sen fikade vi hos Jenny och Tobias och alla djuren. =)

Svårt att fånga dem på bild i mörkret. Här ligger Julian ner i svängen...

Lång tunga var det här!

Emi gav upp att leka jaga-varandra-leken och rullade runt lite istället. Tråkigt sa han!

Kungen själv!

Effektivt sätt att släcka törsten om man är grandis.

Mys med liten matte.

Tack Jenny för mysig kväll! Kom och hälsa på oss i Karlskrona snart!

Diverse byggnader

Alla dessa är byggda på en halvö med cirka 500 hus. Glesbebyggt och mest sommarstuger och föree detta sommarstugor som blivit tillbyggda eller ersatta av nya hus. Några nya tomter är avstyckade. Dessa är några av de nya husen i området. Intressant att se vad de har för likheter och olikheter.

Igårkväll var vi på Skäggenäs och tittade runt lite. Kändes som att säga adjö. Tack Skäggenäs och Mark- och planenheten på kommunen för en trevlig sommar och givande praktik.

Nu bakar jag muffins att bjuda på. I morgon sista dagen.

Idag

Storm!

Lek med mig då!

Linnéuniversitetets reklam i form av sadelskydd.

Bilutflykt med mamma, Lars och Johannes

Vi tittade på hus...

...och mätte vägar.

Helg i sommartugan

Fredag till Tisdag har vi haft världens bästa Maria och Olle på besök. Bra andledning att åka till sommarstugan!

Helgen spenderades i Kuggeboda. Mycket trångt i bilen med hund och alla saker och allt. Lördag morgon frukost ute, sen skala äppen och skära äpplen och göra kräm.

Lyckliga semesterfirare som smittade av sig med sin glädje och energi!

Sol, bad och sen lunch på bryggan.

Volleybollmatcher och fika efter i Johannishus. Så himla kul!

Lördag kväll massa vänner på besök och några sov över. Hur kul som helst hade vi!
Massa god  mat.. Grillning, stor pastasallad, sen frukost med hemmagjord äppelkräm, hemmabakat bröd, självplockade bär osv.

Promenad och bad innan Susanna, Johannes och Martin åkte hem.

Söndag em innan kojakt och städning.

Ett gäng kor som hellre välte soptunnor, hängde på vägen och sprang omkull våra staket än betade i nåt avskiljt område.

Tidig vacker morgon!

Måndag morgon mot Kalmar...

I morgon får ni helgens bilder. Tjuvkika kan man göra på facebook om man vill. =)

In action!

Nu har vi köpt varsin bild som photomix tog under cykelvasan:

Jag

Patrik

mamma

Rolf

Bilder från Mora och cykelvasan

(klicka på bilderna för större)

Körde upp fredag morgon, bodde på ett vandrarhem i Mora fullt med cyklar i korridoren, tidiga bussar till starten i Sälen förbi vacker natur. Sov en stund på bussen. Efter sömn och vacker natur började jag vakna och verkligen se fram emot dagens äventyr!

Cyklarna är redo för start. Första startgruppen. Solen tittar fram. Snart vår tur!

Hade tänkt att fota under loppet, hade tänkt ta det lite lugnt. Så blev det inte. Det blev flera adrenalinkickar och kameran i säkert förvar i ryggsäcken. Föreställ er här bilder på mtb-cyklister på smal träbro, i lera, framför vacker sjö, på stig över myrar, på grusvägar uppe på kullar, drickandes blåbärsoppa i farten....osv.

Rolf och jag kom in först och tvättade cyklar och dushade och dukade upp fika. Sen kom nöjd mamma. Sen kom nöjd Patrik. Patrik skyller på punka, och brist på inneslang. Till nästa år ska vi se till att vi har allt med och lära oss byta slang fort!

But Hey! We made it!

hahaha!

Måste ju fota några hus med i förbifarten... notera spännande rum och märklig uteplats!

På kvällen åt vi middagen som ingick, efterrätt på ett café, sen ligga och lata sig på ett trädäck vid Siljan i vacker kvällssol. Trötta, mätta och nöjda.

En natt till på vandrarhemmet. Hemåt söndag morgon.

På väg hem åt vi lunch på ett ekologiskt café in the middle of nowhere. Mycket gott, fint och trevligt. =)

Cykelvasan

01:12:53,   02:38:02,   05:20:32,   06:45:02,   06:47:06

1504,   3079,   Johansson, Rolf
01:04:29,   02:10:56,   03:42:34,   04:40:56,   04:42:35

2461 män och 346 kvinnor i motionsklassen. Rolfs och mitt tävlingssinnne kickade in och vi tappade bort alla och varandra och bara körde. Roligt! Mamma tog sig runt trots noll erfarenhet av lera och stenar. Och kom in jättenöjd. =) Patrik kom runt trots lite mil i benen och punktering (som hundratals andra). Han fick lära sig hur snälla folk är och delar med sig av innnerslangar och hur man byter den.

Definitivt nästa år igen! Då ska jag plocka fram detta inlägg igen för att komma ihåg:

Skydda cykeln väl vid transporter (skavs lätt mot varandra och saker)

Justera dämpning och däcktryck innan loppet (för hårt tryck och hård dämpning blir skakigt)

Ta inte med för mycket ätbart (man hinner ändå inte äta det)

Ha med snacks i linningen/vätskebälte/sadelväska (man vill inte stanna för att rota i ryggsäck)

Ta med verktyg och innerslang (nåt kommer gå sönder)

Öva på att byta innerslang innan loppet (det är långt mellan servicestationerna)

Vätskebälte, camelback eller väl fastsittande vattenflaska (vattenflaskor skakar av)

Passa på att drick när det är asfalt (annars blir det för vingligt eller törstigt)

Räkna med att bli lerig (det kommer du bli för eller senare ändå)

Solkräm oavsett väder (vädret kan ändras, och man vill inte ha bonnabränna på armarna)

Håll avstånd till den framför (annars trillar man som dominobrickor om någon stannar)

Använd cykelhanskar (för bätttre grepp, lite dämpning, skyddar händerna vid spd-vändningar)

Sammanfattningsvis:
Backigt, stenigt, grusigt, lerigt, smalt.... och otroligt god stämning, häftiga vyer och härliga adrenalinkickar! Riktigt riktigt roligt!

Bilder kommer! (inte från loppet men före och efter)

Ja eller nej?

Mina nuvarande höst/vinter/vårstövlar är limmade 15 gånger... Provade jättemånga skor igår, när jag väntade på Maria innan Grease. Dessa är absolut de snyggaste/skönaste jag provat på väldigt länge! Jag skulle vilja vänta på lönen, men de hade bara tagit in ett par i min storlek.. (varför har jag så stora fötter?) Men nu ligger dessa undanlagda. Ja eller nej? Svårt beslut. I-landsproblem!

Grease i Kalmar

Mycket Nöje i Kalmar spelar Grease i sommar. Sista veckan och fullsatt i god tid innan. Så underbart att sitta ute under träden i bastionen.

Grabbarna sprang runt och flirtade med alla innan. Här skulle jag smygfota och kom på mig och posade så fint. =)

T-birds. "Tell me more!"

Pink ladies. "Tell me more!"

Grease lightning! Inte ofta man ser så många killar dansa och sjunga samtidigt!

Massa dans, med olika dansstilar, kast och hopp och lyft. Häftigt!

Hahahaha! Frenchy's "Ängel" kom flygande/rullande/farande/dansande på segway. Galet kul! Hur kommer man ens på ideen att  dansa på en segway? Det gick hur bra som helst by the way..

Jätteduktiga allihopa. Så mycket glädje och energi, de studsar runt och det bara strålar om dem! Rollistan här.

Wow så bra! Massa massa sång och dans och skratt och massa som hände hela tiden.

Bra platser fick jag och Maria också, och det regnade bara totalt 10min. =)

You are the one that I want:

Cookies N Beans m.fl.

Konserten i Lördags var kanon. Satt på filt i fin kväll med Patrik, Susanna och Johannes och hade det trevligt medan de första artisterna spelade. Sen stod jag där framme när Cookies N Beans, Emma Essinger, Linus Norda, Caj Karlsson med flera spelade. En väldigt lång och riktigt bra konsert. Men jag glömde min kamera, hur kunde jag? Thanks Susanna for letting me borrow your camera! :)

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Elin Gertrud Gunilla Fagerström

Igår somnade min mormor in. Idag skulle hon fylla 82 år.

Min mormor har alltid varit vacker och ordentlig, och stark vilja med vad hon tycker och tänker. Alltid fint klädd, med sina färgglada klänningar, stora fina kappa, nätta skor och fina hatt. Som liten minns jag att hon var bäst på att sticka (hon kunde sticka koftor med precis vilket motiv som helst), bäst på att göra goda mackor och till och med bäst på havregrynsgröt. Hon hade ett otroligt tålamod med alla läxor som hon hjälpte oss med. Hon älskade när jag spelade tvärflöjt, har alltid lyssnat, frågat och njutit. Jag önskar jag hade kunnat träffa henne oftare och spela.

Hon har varit sjuk i många år och det har gått upp och ner, men under kontroll med hjälp av mediciner. Hon har länge varit klar och när hon varit inne och fått nytt blod blev ung och pigg och pratglad i flera veckor. Och hon har bott hemma i Ronneby hela tiden och morfar har alltid tagit så väl hand om henne. Men medicinerna tar på krafterna. Nu har hon somnat in.

Vila i frid kära lilla mormor.

Emilia Amper

Men henne känner jag ju igen! Det är Emilia Amper som jag av en ren slump landade på en utomhuskonsert med häromveckan. Hon på nyckelharpa och sång, en tjej på traversflöjt och en kille på mandola. Så vackert att jag inte kunde gå förbi. Nu ska hon visst ställa upp i VM i nyckelharpa!

Kalmar - Åhus - Kuggeboda - Karlskrona - Kalmar

Fredagen var det direkt hem, lämna bil, tåg till Kristianstad, buss till Åhus. Kväll med middag hos Patriks familj, sen kvällspromenad med Hanna och Johan och mysa i deras trädgård en stund. Fick träffa lilla finaste tjejen på 3 veckor. Så mysigt! Efter satt jag och Patrik på stranden en stund. Sommarkänsla.

På lördag lunch körde vi direkt Åhus till Kuggeboda. Där var det lite sol och lata sig en stund innan fika och gäster. Kul kväll med massa massa skratt.

Söndag morgon var jag och Emi ute och kollade vad som hänt i Kuggeboda sen förra sommaren. Inte mycket, bara lite renoveringar. Fortfarande lika vackert.

Söndag lunch var jag ute och cyklade själv med nya clips till cykeln. Cyklade fort, mmmm mjölksyra. Gött! Sen promenad i betydligt lugnare tempo i fina Inglatorp.

Söndagskvällsmek med cykeln.

Regning måndagmorgon i Kalmar.