En film om cyklingen till Paris!

På fredag kör nästa års gäng. Många tankar går till dem denna vecka, de har ett äventyr framför sig!

Och nu är vår film om cyklingen till Paris förra året äntligen klar! Tack till Helena som har lagt ett enormt arbete med att klippa ihop material och musik till denna film!

Alla filmer som är från ett styre är från min gopro, så välkommen att spana in min hand. Framåt slutet av filmen finns även mamma med! Den är nästan 10 minuter, så sätt er ner när ni har tid och njut. Den innehåller blandade känslor. Det var mäktigt att få bli påmind om alla känslor och om den fina stämningen vi hade i laget trots en väldans otur med vädret. Mitt fina fina lag, vad jag saknar er!

Ni hittar den här:
(Länken funkar inte på alla mobiler, så prova youtube-appen eller leta upp en dator om det inte funkar.)

Jespers foton från Maria och Olles bröllop

Har fått några bilder av Ida, som Jesper tagit på Marias och Olles bröllop. Så himla fina!

Även kul att jag och Patrik fastnade på samma bild! Händer inte alltför ofta.Hoppas det är okej att jag delar med mig. (Jesper fastnade på en bild själv, som ni ser. Där är det Ida som fotar.)

Fotograf: Jesper Madsen

Kvällspromenad vid strömmen

Finaste vovven!

Från en kvällspromenad i Folkparken förra veckan, innan det eviga regnandet började.

Signe 90 år!

Förra veckan (16 juni) följde Patriks härliga mormor 90 år, och vi firade henne härom helgen med en lunch på Gästis.

Signe bor själv i ett hus i Vä, hon är klar i huvudet och för det mesta pigg. Ibland är hon lite trött säger hon, men då visar det sig att hon varit ute och krattat massa löv eller skottat snö! Alltid fint klädd med genomtänka färger och smycken. Hon är bra på att ta dagen som den kommer och hon har en härlig humor! Jag och Signe brukar alltid sitta på kanten på bordet när det är fest i Åhus, och vi brukar alltid ha himla trevligt. Fina Signe, så roligt det är att ha fått en bonusmormor!

Men så fort jag tar fram systemkameran smiter hon. Någon enstaka mobilbild har jag dock lyckats ta:
Patrik och Signe.

Midsommar!

Vi hade ju inte tänkt ha nåt firande i år, tillräckligt att planera kändes det som först. Men vi bjöd in ett gäng och det blev himla trevligt!

Möhippa

I lördags blev det visst möhippa! Mina fina vänner hade ordnat en dag med allt som jag älskar; skog, hav, båt, bastu, bad, god mat och roliga utmaningar! Och finfint sällskap såklart! Tack tack tack kära ni!

Jag var i Åhus och blev jag kidnappad, innan jag riktigt hade vaknat. Jag stod på verandan och anade ingenting när det kom ett gäng vänner! Tog en stund innan jag fattade vilka det var! Hanna, Mia, Karolina och Martina! Jag fick en tiara, örhängen, fjärilsvingar och tyllkjol (som var lite liten, från 3 år och uppåt). Vi åt frukost i solen sen åkte vi mot Karlskrona.

Jag landade helt plötsligt på Tromtö, ett naturreservat på en halvö utanför Karlskrona. Det var bokskog (sånt vi inte har här uppe i norr), fantastiskt ljus och härlig doft. Vi gick en runda, och borta vid grillplatsen dök helt plötsligt upp fler vänner! Linda, Ida, Maria G! De hade dukat upp jättefint och och elden var förberedd för grillning. Vi hade en supertrevlig god lunch och fika i en varm och skön sol. Två utmaningar; en presentlek där jag skulle berätta vem presenten kom ifrån och vad den betydde i vår relation och sen skulle jag måla ett porträtt av Patrik med akrylfärger.

Vi åkte vidare och hamnade på Hästö, där stod vi på en brygga och spanade över det glittrande havet. En båt kom och plockade upp oss och vi blev avsläppta på en bastuflotte och badtunna. Där dukades det upp bubbel, jordgubbar, chips och nötter. Vädret var fantastiskt och både bastun och badtunnan var redan uppvärmda när vi kom. Vi hade fina samtal och det var himla trevligt. Vi badade i badtunnan, bastade, och alla var faktiskt i havet också! Jag flera gånger, det var till och med så att det gick att simma en bit. Helt fantastiskt skönt! Sommarkänsla på riktigt!

Ombyte och sen hamnade vi visst på restaurang Montmartre. Där var som vanligt mycket gott, trevligt och prisvärt. Vi gick en sväng på stan innan vi gick hem till Linda. Där var det fler utmaningar, bland annat husmorsutmaning! Jag fick utmana vännerna på att vispa äggvita och mina kunskap inom småkakor och fläckborttagning, m.m blev testade. Det var riktigt kul! Jag klarade mig bra (förutom fläckborttagningen), så jag hoppas jag blir godkänd som hustru! =)

Rebeccas bal!

I söndags var det dags för Rebeccas bal och på fredag tar hon studenten! Vad tiden går fort! När jag och Patrik träffades var hon ju bara en liten trettonåring. Det är så roligt att ha fått Rebecca som bonuslillasyster och som god vän. <3

Hennes balklänning är från Linköping, vad roligt vi hade hon hittade den! Hon provade balklänningar och jag provade brudklänningar. Och Mia satt i soffan och tyckte, skrattade och grät om vartannat. Himla roligt hade vi. Jag övertalade Rebecca att prova en grön som jag tyckte var jättefin på galgen, men på såg den ut som en groddräkt! Vad vi skrattade! Och jag fick på mig en fantastiskt fin klänning, men som absolut inte gick att röra sig i. Butiksinnehavaren tyckte dock att man inte behövde kunna röra sig; "man får ju prioritera". Vad kul vi hade åt det efteråt (jag är hemskt dålig på att vara stilla, så att det är inte är så jag skulle priorietera vet nog alla som känner mig)!

Det är för övrigt väldigt kul att prova, shoppa och prata kläder med Rebecca. Vi har exakt samma storlek, så det är lätt att låna av varandra eller köpa åt varandra om man skulle hitta nåt kul. Hon har bra smak och bra koll på vad man hittar olika kläder, så mest är det väl jag som snyltar på hennes kunskap än tvärtom. =)

Tyvärr missade jag balen i söndags, men hon verkade himla nöjd med kvällen. Det är det viktigaste, tycker jag. Jag fick några bilder igår, måste få dela med mig av denna vackra brud:

Rebecca med sin pojkvän Johan.

Rebecca med sin vän och baldejt Oskar.

Foto: Stefan Nilsson

Lördagsutflykt i Rödgölens naturreservat

I lördags var jag, Käti och Emi på vandring i Rödgölens naturreservat. Himla trevligt! Jag gillar skog! Och trevligt sällskap! =)

Vindskyddet hittat till sist! (har varit på jakt efter det innan)

St Namngölen, eller vad den kan ha hetat, som ligger vid vindskyddet. Och vackra skogar. Hit vill jag igen!

När vi varit ute i flera timmar i blandat väder och massa mygg, så hittade vi helt plötsligt en varm och solig brygga utan mygg (vid Gransjön)! Så härligt! Premiärdopp blev det med!

Halvvättern!

Igår körde jag Halvvättern (15 mil) med mitt fina cykelgäng från förra året; Team Rynkeby Jönköping 2014. Hade först tänkt köra med en snabbklunga från Norrköping, men när den blev mer och mer splittrad hade jag hört att några av mina favoriter från förra året skulle köra ihop. Så himla roligt att träffa alla igen! Det var skratt och tjatter och allmänt trevligt, såväl kvällen innan som på själva loppet. De kör ett trevligt tempo som passar mig bra, och det kändes fint att må bra hela loppet. Jag har inte cyklat så mycket i år, så jag var extra noggrann med att äta och dricka ordentligt, och försöka köra jämnt och sansat. Det var först sista 15 km jag blev trött, men då hade vi dragit upp pulsen också.

Det blåste helt sjukt mycket. Första halvan hade vi rejäl motvind, och då är man glad för en tajt, välfungerande och lagom stor klunga! När man kom längst fram var det nästan som att köra in i en vägg så mycket som det blåste och man fick slita rejält, och sen var det lugnt hade man ett varv på sig att få ner pulsen. Så det kändes okej, även om det inte gick så fort. Onödigt att stressa. Andra halvan hade vi omväxlande sidvind och medvind. Sidvind är läskigt, speciellt när det är ojämnt hur öppet landskapet är och det kommer kastvindar. Det kändes som om jag cyklade liggandes på sidan för att inte välta, och jag tänkte att vore kanske bra med några kilon till så man skulle ligga stadigare på vägen... Medvind gick fint, det rullade på bra! I en klunga blir det dock slitigt ändå för de som är trötta när det är medvind, man får ingen fördel av att de piggaste ligger framme och "drar". Men humöret hölls uppe och vi rullade in på 5:41 i Motala. Grymt!!

En härlig bild på Helena som skickar en slängkyss! (från sportograf)

Gött att vara i mål! Jag och härliga Wiwi! (som för övrigt kommer vara fotograf på vårt bröllop!)

Trevligt häng med bästa gänget på Tomas gård, kvällen innan. Vilket häftigt ställe, som rymmer en himla massa vänner/cyklister! =)

Pers stuga

På onsdagens matlag var vi ute vid Pers stuga. Han köpte stugan förra året, och har redan hunnit göra om och bygga massa nytt. Bland annat en jätteveranda med badtunna! Vilket fantastiskt ställe!

Jobbhelg i Kuggeboda

Vi har jobbat hela helgen i Kuggeboda och mycket hann vi med; storstädning av verandan med högtryckstvätt (golv, väggar, tak), skrubbande av trappan, avtorkning av alla räcken på båda sidor, oljande av veranda och trappa, laga skafferidörr, handla lite som saknades, flytta ut båten för att kunna laga förrådet (som murknat under vintern pga spricka i taket - suck!)... Vi han träffa både snickare och bryggbyggare och en kortis även mamma och Lars som var ute och letade upp brunnslocket.

Det kommer fortsätta vara full fart i veckan i Kuggeboda; ett gäng jobbar vidare med bryggan, en snickare kommer och lagar förrådet, och så skulle mamma beställa tömning av slam i trekammarbrunnen.

Vi passade på att lämna lite basic saker där, så nu är det enklare att åka ner. Nästa gång ska vi ta oss tid att chilla och njuta lite också! =)

Klar förbättring!

Patrik är envis och gav sig inte förrän hela verandan var ren. Jag gav upp att försöka lirka med skafferidörren och dess magnet (som mamma brukar klaga på), lösning fick bli en hasp.

Alla väder; vind, lä, sol, regn, storm, hagel, kyla (dock ingen värme)