Agnes Louise!

Våra härliga vänner Susanna och Johannes i Malmö har fick en liten tjej i söndags. Jag är så himla glad för deras skull! Åååå vad jag önskar att vi bodde närmre varandra!

Stort grattis till er! Välkommen till världen, lilla fina Agnes!

Marias möhippa!

I helgen hade vi Marias möhippa! Det var så himla kul!

Maria är så glad, vacker, entusiastisk, tacksam och bara så himla härlig. Liksom många av hennes andra vänner, som det var så roligt att få träffa efter att mest hört om dem i många år!

Såhär blev dagen. Anna kidnappade henne på Öland på lördag morgon och bjöd på frukost på tåget på väg till Linköping. Hemma hos Stina väntade hela gänget. Gänget klädda i svart med blå band nånstans, och Maria blev om möjligt mer blåklädd än vanligt. Blå tyllkjol och liten slöja på det såklart. Vi hade en presentlek där Maria skulle gissa vem den var i från och varför. Hon klarade det galant, satte flera av oss redan på hur paketet var inslaget, och hon bjöd på roliga historier och minnen från förr.

Sen var vi i Trädgårdsföreningen där hon fick göra en yogautmaning och samla poäng genom att göra olika yogaposer inför den hårda juryn. Och tävla mot oss, som dock hade lite snällare regler. =) Sen bar det av till balettlektion, som vi alla var med på. Kul och klurigt, men jättetrevlig duktig ung tjej som instruerade. Baletten blev ett kul samtalsämne, och några kul hopp återkom under kvällen och dagen efter!

Sen blev det eftermiddag, kväll, natt, förmiddag ute vid Idingstad Säteri. De har ett jättefint hus med 17 bäddar, kök, terass och badtunna som vi hyrt. Det ligger himla vackert i ett öppet landskap där man kan skymta Roxen en bit bort. Det var fika, badtunnebad, god mat, rolig frågelek (där Maria fick svara på frågor om henne och Olle och deras relation, där Olle gett facit, imponerande vad lika de svarade!), kaffe och mys... Men sen plötsligt tog festen en tvärvänding och blev shots och dans till in på småtimmarna! Kul! Några timmar snare tog vi en lång lyxig frukost innan det var dags för alla att bege sig hemåt till alla möjliga ställen. Väldigt utspritt gäng var vi helt klart (bland annat kom Aida från Zürich) och det ska bli kul att få träffa alla igen på bröllopet på Öland om 2½ veckor!

Yoga i trädgårdsföreningen!

Det ser helt klart bättre ut när Maria yogar, men det är roligare att göra saker ihop!

Balett! Det var mycket fokus men också mycket skratt!

Balettsprång även i Idingstad! Underbara fantastiska Maria!

...och så några blandade mobilbilder!

B(R)YGGLOV!!

Vi borde fira! Inte bara att det är helg, utan att vi nu har en omfattande renovering av bryggan i Kuggeboda på gång!

Jag trodde det skulle dröja typ 10 år innan vi hade råd att ge oss på ett sånt här projekt, men vi har fått hjälp från oväntat håll och drog igång projektet att planera redan i vintras nån gång. Men det är först nu jag faktiskt vågar börja tro att det kommer bli av. Det har inte varit helt smidigt, det har varit många olika turer, olika förslag, olika företag, olika priser och sen diskussioner med länsstyrelsen. Mamma och brorsan har jobbat mycket med detta ett bra tag nu. Men nu har vi ett förslag, vi har ett företag som ska göra det (troligen klart innan midsommar) och vi har ett godkännande från länsstyrelsen! Så häftigt!

Jag är så himla glad! Det kommer bli hur bra som helst att ha en brygga att hänga på! Weeeeeiii!!!! :D

Såhär ser det ut nu...
...fortsättning följer!

Ett lägenhetshus för cyklister?

Jag gillar när folk tänker utanför ramarna. Det känns som en bra idé med ett lägenhetshus utan parkeringsplatser för bilar men bra parkeringsplatser för cyklar. Det känns bra att uppmuntra cykling och att använda ytor effektivt. Speciellt i storstad. Det förutsätter att det verkligen är enkelt och smidigt och säkert att parkera sina cyklar. Men det borde också finnas nån sorts parkering tillgänglig i näheten för besökare, flyttlass, farmor, när man hyrt bilpoolsbilen och ska packa den osv? Blir spännande att följa!

Sol, cykel, sol, cykel!

Det är gott att cykla. Det är härligt att få byta jobb-tankar mot vad-vackert-allt-är-tankar. Igår kväll blev det en kort men ändå givande cykeltur. Det var soligt, vackert och varmt. Premiär för korta handskar, bara ett lager långa armar, ingen väst osv.

Missade samlingen med gänget, men hittade en för mig ny väg som var jättefin. Mötte gänget borta i backen mot Lillsjön och körde några varv i  backen där (900 meter uppför!). Mitt första backpass på cykel!

Träningsvärksben sen söndagens alldeles för långa långpass i löpskorna, men kändes ändå bra att cykla. Till och med i backe, även om de såklart gnällde över mjölksyra. Men det hade jag säkert fått ändå. Kände mig stark och snygg i mina nya cykelkläder. Tröjan har jag haft några veckor, men byxorna hämtade jag förra veckan. I slutet av maj kommer cykelväst och löparlinne. Najs!

Så här ser jag ut på vägarna i år! Vinka om ni ser mig! =)

Förvånad, fundersam och skratt!

Bland alla tråkiga brev fanns idag ett handskrivet, sånt blir man alltid nyfiken på. Jag öppnade och blev förvånad, sen fundersam och sen började jag skratta och höll nog på att småskratta i säkert en halvtimme efter. ;)

Bra måndag!

Igår var ett exempel på en bra måndag. Morgonpromenad vid strömmen. Finlir och lämna iväg handlingar jag jobbat intensivt med i flera veckor, på¨jobbet. Cykeltur till Plantagen efter jobbet. Lämna blommor till våra trevliga pensionärer som rastat Emi i vinter. Ta med middagen till Folkparken med Patrik och äta den där. Konstatera att det luktar som fuktigt sommargräs gör på småtimmarna i juli och byta några ord om vår fantastiska första sommar och alla långa nattpromenader.

Hej värme. Hej ljus. Nu ska jag njuta. Varje sekund. Påminn mig om jag glömmer!

Solnedgångscykling!

Cyklade i vacker solnedgång igår!

Missade Fenix-cykling för jag jobbade över, men tog en egen tur. Attackerade motvinden i en timme och körde sen hem på trekvart. Tjoho vad jobbigt det var i motvinden och vad nice det var i medvinden. Tog en lite detour upp och spanade in utsikten i Svärtinge. Verkligen brant där. Och verkligen platt och öppet vid Knivberga. Att det kan vara så stor skillnad så nära?

Tänkte cykla på nya cykelvägen till Finspång, men det var visst inte färdig hela vägen.. Skulle så gärna cykla runt Glan i sommar, en ritkigt trevlig tur tänker jag! Hoppas cykelvägen blir klar snart så man kommer förbi sista biten också utan att behöva köra på 2+1-väg.

Blandade Warszawabilder

Hittade ett halvgjort inlägg om Warszawa som inte var publicerat, med blandade bilder. Bjuder på dem lite såhär i farten, några veckor för sent.

Centrum

Vid Wizla

Kopernikusmuseum

Universitetet

Hotel Bristol (där vi bodde)

En helg med massa shag!

Denna helg har jag varit på läger/workshop i Stockholm hela helgen och dansat galet många timmar Collegiate Shag. Där var mest stockholmare, men även lite gäster från tyskland, skottland, danmark, frankrike. Bland mian vänner så var där Tony och Alex från Malmö, Micke och Jenny från Linköping samt Victor från Karlskrona.

Det ena lärarparket var Markus och Martina Thyberg från Stockholm. De dansar en shag som är nära och mysig, med hög tyngdpunkt och hög handfattning. Connection verkar främst vara i bröstet och handen i ryggen. Den är ganska enkel att lära sig och inte alls särskilt fysisk ansträngande. Stilen ser ut som den jag gått en prova-på-lurs i innan och det verkar vara den som dansas mest i Sverige. De var lugna och pedagogiska i sitt sätt att lära ut, och det var rätt mycket teori och prat kring detaljer.

Det andra paret var Steve and Chanzie från Los Angles. Jag hade inte fattat hur stora de var inom shag världen innan lägret, men när man träffar dem förstår man varför. De dansar en härlig energisk shag med full fart! Deras shag har låg tyngdpunkt, böjda ben, rumpan långt bak. Överkroppen rör sig inte så mycket men benen kickar på alla håll och kanter. Och huvudet tillåts kastas runt på ett tramsigt manér. Connection är längs hela armen. Stilen ska kännas "cartoony", som i de gamla teckade filmerna där Mickey Mouse och gänget dansar. Trots jetlag och många timmars undervisning, så verkar det inte finnas någon gräns på deras dansglädje och entusiasm. De är väldigt duktiga lärare och lär ut med glädje, uppmuntran, trams och skratt. Högt tempo både i dansen och inlärningsnivån, så det krävs verkligen 110% fokus. Men helt fantastiskt! Denna stilen är mycket mer fysiskt ansträngande, men så himla rolig!

Det är nästan som två helt olika danser som de olika lärarparen lär ut, men det är samma rytm. Men när man får ihop att blanda stilarna, och slänger in breaks och lindyhop osv. Då kan man få till en riktigt rolig dans där det finns alla möjligheter i världen att dansa på ett musikanpassat sätt och plocka upp alla roliga saker som händer i musiken.

Martina och Markus samt Chanzie och Steve. Man kan knappt tro att det är samma dans!

Så här ser det ut när Steve and Chanzie dansar:

Påsk och cykelliv!

I påsk har vi åkt runt och träffat massa släkt och vänner, först kring Åhus och sen kring Karlskrona. Massa trevligt folk och massa god mat. Har även fått till två längre cykelturer, en själv i skåne och en i blekinge med lillebror. Mestadels fint väder på båda turerna, om än lite kalla vindar. Bra långhelg helt klart.

Fick även till en stunds promenad och häng på stranden vid Äspet i Åhus med älsklingarna. Vi hittade en bänk i solen med vindstilla läge. Det var gott. =)

Åhus - Kivik tur och retur, på blandat underlag! Det skulle finnas cykelväg hade jag hört, fast den bestod mer av stig och cykelvägbommar än vad jag tänkt mig. Men det gick det med, men sen planerade jag så jag skulle komma ut i Brösarp. Jag har alltid tänkt att jag nångång ska cykla i Brösarps backar, och nu fick jag göra det! Hade medvind hela milen från Brösarp till Kivik och jag flög fram över de stora backarna och öppna ytorna, det var mäktigt! Sen blev det fika i Kivik med två trevliga pensionärer som undrade vad jag hade för mig.

Ni som tänker steget längre kan lista ut att det var jobbigare på hemvägen, mot Brösarps backar. Det var tungt. Så jag försökte jag gena över nåt militärområde, där var det också grus och vägbommar, men annars trevligt. Nästan tillbaka i Åhus träffade jag en trevlig 50-åring på mtb som hade cyklat långt, var trött och ville ha draghjälp i motvinden. Det fick han och han hängde på bra i mina typ 26 km/h. För att vara trött 50-åring på mtb var han väldigt stark och klungvan tänkte jag, och det visade sig att han tävlade på landsvägscykel i spanien när han var ung. Coolt. Träffar ofta trevligt folk när jag är ute själv och cyklar!

Karlskrona - Kristianopel tur och retur med lillebror. Cyklade över Kättilsmåla och Flyeryd på vägen dit och njöt av den fina vägen söderut mot Torhamn (i medvind) på vägen hem. Sen letade vi oss fram på nya vägar söder om E22:an och hittade en cykelled, som inte var asfalterad men som var himla trevlig. Skönt att slippa trafiken! Men man kanske skylle ha några andra däck, denna helg har jag ju lyckats mindre bra att hålla mig på asfalterade vägar.

I Kristianopel mötte Patrik och Kajsa upp oss och vi lunchade på ett knöfullt Sött & Salt. Mysigt att cykliga syskon kan få köra av sig och ändå få luncha ihop med sina käresta!

Häftigaste mamman, det har jag!

I helgen så missade vi varandra, för hon var iväg och åkte skidor med Lars och några vänner. Men plötsligt så fick jag en selfie på mms av mamma! Denna bilden gjorde nästan hela helgen! Den bjuder på en så härlig känsla! Och jag hör i huvudet hur mamma troligen bryter ut i gapskratt efter denna bilden togs! =)

Racerpremiär!

Igår hade jag tänkt att gå på yoga, men så sken solen och mötet slutade i tid så jag ändrade snabbt planerna och joinade tre grabbar från Tajts MTB på en kort racertur. Min premiärtur utomhus för säsongen! Grusigt på cykelbanorna ut ur stan, men sen var det bra vägar! Härligt!

Soligt, fint, åkrar åååååååå vad jag gillar att cykla!

Sen vände vi mot stan igen och det blev mörka moln. Väl inne i stan regnade det en hel del och vips så var både jag och cykeln blöta. Det där med att cykla i regn känns bekant på nåt sätt. Suck.