Kort uppdatering!

Nu var det längesen jag skrev här, men förra veckan var vi i Turkiet. Det var riktigt riktigt skönt att komma iväg på resa med min fina Patrik. Mer info och bilder kommer sen, för nu är jag på  studieresa i Helsingborg med jobbet och sen blir det Karlskrona i helgen.

Fler bilder från kajakpaddling i Trosa

Och här kommer några fler bilder från gopron från när vi paddlade i Trosa.

Mulet, motvind och vågor som skvätte på alla håll på vägen ut. Sen på hemvägen var det glassigt väder och medvind:

En kul fest, 11 brödrostar och en massa namnförslag.

Trots att vi inte har bott i Norrköping i mer än ett och ett halvt år har vi gott om vänner här! Tillräckligt för att fylla Äggaboden själva skulle jag gissa, varför de tyvärr inte blev bjudna på bröllopet. Dock hade vi lite enklare, men väldigt rolig, fest här uppe i Norrköping i slutet av augusti. Med några vänner från Linköping, och några andra gäster från andra håll. Vi hyrde roddklubben, som ligger i strömmen i centrala Norrköping. Karolina och Victor hjälpte till med alla dekorationer och sista minuten-fix, Madde och Hampus fixade all mat (!!), Patrik hittade på en bra mingellek och festen som vi inte planerat så mycket blev helt plötsligt himla bra.

Vi skrattade massa, åt god mat, dansade bröllopsdans, sen blev de lindyhop crash course för några och lite annan blandad dans. Det blev även presenöppning. Från vårt ena gäng här fick vi 11 st brödrostar. Lika dana. Hahaha! Ja, varför inte? Får väl öppna ett bed and breakfas. Vi fick även lite annat smått och gott, som presentkort på restaurang och teater. Vi hade inte alls tänkt på det där med att vi skulle få presenter! Vi skulle ju bara festa lite. =) Patrik hade fin fina(?) kostym, hursomhelst bidrar den alltid till en god stämning. Senare på kvällen blev det även filminspelning på låtsasdanska på bryggan (inspirerat av serien bron).

Framåt midnatt drog ett gäng ut och det blev ett annat mysigt gäng kvar. Tack tack för ännu en bra kväll, kära vänner!

På denna fest hade vi ingen fotograf, men här kommer lite mobilbilder från vänner:

Trosa, kajak, spa, middag och hotell

Denna helgen har vi utnyttjat en av de fina presentkorten vi fick på vårt bröllop. Av Ida & Jesper, Maria & Olle så fick vi presentkort på Trosa Stadshotell & spa. De hade ett kajakpaket som vi nappade på. Så strax innan 10 i lördags hämtade vi ut vår matsäck och promenerade ner till hamnen där vi möttes av en trevlig tjej som gav oss havskajaker, paddlar, kapell, flytvästar och en karta (med kryss på för trevliga pausställen). Hon gav oss, och ett annat par som också bokat samma paket, lite tips på rutter, och sen gav vi oss av.

Jag var lite orolig innan jag kom på plats i kajaken hur det skulle kännas att vara gravid och komma i och ur kajaken och hur det skulle kännas att paddla. Lite meckigt att fixa med packning och inställningar på fotstödet, men väl i kändes det bra.

Det var grått väder, blåsigt och dant. Motvind på vägen ut. Vågor framifrån från vinden och vågor från sidan från båtar. Från början kändes det faktsitkt förvånansvärt tungpaddlat och opepp, för att vara jag. Som annars automatiskt blir glad och pepp av att få vara utomhus i naturen! Men sen fick jag syn på en av de utpekade rastställena en bit bort, hittade lite teknik sen förr och blev fascinerad hur stabilt kajaken låg i vågorna! Helt annan sak än mammas små de små skärgårdskajakerna, och det var riktigt roligt att attackera vågorna! Kul!!

Vi kom fram till en liten vik på en ö, Hänö, och hittade en liten häll att sitta på. Och där satt vi. Hur länge seom helst. Åt medhavd matsäck, snackade och hade trevligt. Sen kom solen fram, helt plötsligt blev det rätt varmt och då la vi oss på en läig plats och bara vilade och njöt. En evighet senare paddlade vi tillbaka med betyligt mindre kraftansträning, det var bara att glida med vinden och vågorna tillbaka.

Därefter checkade vi in på hotellet, gick en promenad, hängde i spaet, vilade lite, åt en god och lyxig tvårätters, gick en runda till och hängde sen i några sköna fåtöljer. Sov gott i sköna sängar och sen god frukostbuffé och faktiskt en promenad till. Vi är nog så vana att promenera med Emi att det blir konstigt att inte gå en sväng några gånger om dagen? Verkligen trevligt ställe, både hotellet och Trosa. Litet och mysigt. Vackert att strosa längs med kanalen. Och fantastiskt trevligt att bara få umgås så mycket med varandra utan en massa måsten. Min fina man! <3

Min gopro var med. Bilder från den. =)

Sooool! =)

Fler bilder och kanske nån film från gopron kommer senare!

Roddkväll!

Många av mina vänner här i Norrköping är ju med i roddklubben och ror två gånger i veckan på sommarhalvåret. På nåt skumt sätt råkade jag också bli medlem, och hade väl tänkt vara där mer än två gånger i sommar. Men hej, jag rodde faktiskt två gånger förra sommaren med, så typ proffs nu! =)

Igår fick min gopro följa med ut, så tog dessa bilder när vi tog en taktikpaus utanför Karlsro. Igår rodde jag, Käti, Eva och Kattis i båten Wille. En mycket trevlig båt och mycket trevligt sällskap och jag tror jag skulle kunna uppskatta det här väldigt mycket! Speciellt fantastiskt vackra soliga kvällar som denna!

Fast igår hade jag mest fokus på att inte sabba alltför mycket för de andra, så jag var mest superfokuserad på Evas åror framför mig, för att hålla takt med dem. Det är svårt att ro, speciellt när man inte ror själv! Årorna korsar ju varandra i mitten och min högra åra eller hand fastnar hela tiden i antingen mina byxor, min jacka eller i den andra åran. Sen tog jag av jackan då gick det lite bättre. Och sen ska man komma ihåg att vända årorna, inte gå för djupt, lyfta upp dem och sätta ner den i samma takt som resten och helst också ro med nån slags vettig teknik! Svårt! Det är lite lättare att ro själv eller att ro i en båt där man bara ansvarar för en åra. Men när jag väl får ordning på det, har jag en känsla av att detta kommer vara en favorit!

När man inte ror har man alltid årorna liggande på vattnet för att hålla balansen.

Eva satt längst fram och höll takten, Kattis satt längst bak och ansvarade för riktningen. Händelö ekbackar skymtas till vänster i bild.

Soooool! =)

Blocketfynd

Häromdagen gjorde jag mitt kanske bästa blocketfynd. Ett paket med gravidkläder av bra kvalitét, från en tjej som hade samma storlek som mig. Många kläder som dessutom funkar under såväl graviditet som för amning. Och så fick jag massa bra klädtips på vägen. Känns fantastiskt med kläder som passar! Helt plötsligt känner jag mig mindre som en elefent och mer som en höstfin gravid tjej. =)

Vår balkong trotsar kylan

Denna vecka är det soligt och vackert. Men kyliga morgonar, och det blåser kallt om hals och fingrar när man cyklar. Fast på lunchen när jag är hemma och går med Emi, då kan jag sitta ute och äta. Vår balkong är en guldgruva vid lunchtid på försommar och sensommar, med lä och sol. Så lunchen kan jag fortfarande äta i kortärmat och solglasögon utan problem. Det är vardagslyx det!

Ett dygn i Rebeccas nya liv.

I helgen var vi och hälsade på hos Rebecca, Patrik syster. Hon tog ju studenten i våras som florist och har jobbat på alla möjliga ställen under studietiden och i sommar, farit kors och tvärs mellan olika butiker.

Men plötsligt ville de ha henne i Stockholm! På väldigt kort tid blev hon kallad till intervju för ett heltidsjobb i Gustavsberg (Stockholm), for upp för att gå på intervju, fick jobbet samma dag, fick genom en kontakt hyra en stuga och började jobba kanske två veckor efter de ringde första gången! Nu har hon redan varit där i tre veckor och det kändes definitivt som det var dags för oss att besöka henne. Patrik har vairt där en gång och hjälpt till att shoppa och bygga ikea-möbler, men inte jag.

Det känns inte som det borde vara helt lätt att ställa om till att bo helt själv i en liten stuga, med grannar visserligen, med en bit till närmsta busshållplats och sen får man åka buss långt för att komma dit man vill. Jobba heltid, sköta ekonomi, tajma bussar som går sällan, handla, planera och laga matlådor, städa och tvätta.

Men hon har redan bott in sig och det är jättefint, mysigt och hemtrevligt på hennes 35 kvm. Vi blev bjudna på god mat och blev väl omhändertagna. Fanns inget behov att vi skulle komma och rädda nån situation alls! Hon har koll på läget och verkar trivas. Hon har också redan hittat några trevliga att umgås med. Hoppas det fortsätter så!

Det var jättemysigt att få hälsa på! Vi promenerade, fikade, åt god mat, tittade på film, sov över i hennes bäddsoffa (jag, Patrik och åskrädd skakande vovve) och när det regnade så passade vi på att fixa ärenden som är bra att göra med bil. Det var för övrigt riktigt Karla-miljöer; fantastiska miljöer med blåbär, rådjur, skärgård, klippor och liten badbrygga bara runt hörnet. Det var får bli fler gånger helt enkelt. =)

Regnbyxor för gravida?

Jag har aldrig sett eller hört talas om regnbyxor för gravida. Så jag tog ett par gamla som var för tajta i midjan redan innan jag blev gravid och sydde om dem! De blev himla sköna, tycker alla regnbyxor borde ha mjuk, bred och stretchig linning. =)

Såhär gjorde jag:
Köpte stretchtyg.
Nålade ihop byxornas olika lager så de inte skulle glida runt.
Klippte av linningen.
Tog på mig byxorna igen och mätte. Bestämde mig för att klippa av mer framtill.
Sydde en tub av tygen som passar runt min mage, lång nog att vikas dubbel.
Tog på mig tuben och mätte hur lång linning (tub) jag ville ha (kortade bak än fram).
Kllippte till tuben (med lite extra tyg för sömsmån).
Zickzackade alla kanter.
Vände byxorna ut- och in. Sydde fast ena änden av tuben på insidan, rätsida mot rätsida.
Vek ner tuben över den fula kanten. Vek in kanten på utsidan av tuben och sydden en söm.

Insåg på vägen att det är viktigt att verkligen sträcka ut stretchtyget ordentligt när man nålar. Till det kan man behöva en kompis. I mitt fall fick Patrik ställa upp. =)

Bild i tidningen!

I lördags var vi i BLT och i Kristianstadsbladet. Då såg det ut såhär. =)

Det finns även webannonser på tidningarnas motsvarande hemsidor:

Gravid, halvtid och glad!

Nu idag är det exakt 140 dagar som gått och 140 dagar kvar!

Kan vara en bra dag för ett första blogginlägg om detta tänker jag! Japp, jag är gravid. Och ja, det känns verkligen superspännande och superroligt!

Jag har haft turen att må väldigt bra hittills, och det är jag också glad för. Från vecka 7-11 var jag väldigt väldigt trött, kändes som dagarna mest gick i nån sorts dimma. Sen därefter har jag också varit trött, men inte på samma sätt. Sover nån timme mer per natt än vanligt. Vilar gärna nån stund per dag, oftast efter jobbet. Mår allmänt bra så länge jag äter ordentligt och inte glömmer bort mellanmålen. Tränar inte så ofta och inte så länge/hårt som innan. Det funkar bra att träna. Men det blir inte av så ofta tyvärr. Dels för att många mer timmar på dygnet går åt till att sova/vila, jobbet tar mer energi än vanligt och tiden/energin räcker helt enkelt inte till. Och dels för att jag blir andfådd direkt och det går så otroligt långsamt när jag springer/cyklar. Det är känns tråkigt med är helt normalt, man blir andfådd pga ökad blodvolym men det är ingen fara och alla barnmorskor och all forskning rekommenderar att träna under graviditeten. Men det känns omotiverande för mig att ge mig ut när jag inte kan hänga på mina vänner och när det känns som om nån har ett gummiband i midjan på mig och drar mig neråt och bakåt samtidigt... Simma har jag aldrig gillat så mycket, men nu känns det som det kan få bli mer av det. När jag crawlar känns allt precis som vanligt. Styrketräning och yoga (anpassad såklart) känns också bra, så det lär det också bli mer av i höst. Samt promenader med vovven såklart.

Men det här med kläder? Jag täntke jag skulle känna mig fin och kvinnlig med en liten mage, men alla kläder känns obekväma. Det känns antingen för tajt eller så känner jag mig klädd i ett tält. Förutom i träningslinnen, då känner jag mig som mig själv, glad och fin. Vardagskläder och finkläder är svårare. Nu sista två veckorna har dessutom magen satt fart med växandet och vips så passar inga byxor/leggings/strumpbyxor länge. Jag har köpt ett par träningsbyxor (de nedan) och ett par gravidleggings, vilka ännu passar. Jag har även ett par mjukisbyxor som passar och ett par yopgabyxor jag sytt om. Så dessa fyra nederdelar lever jag i numera. Överdelar är inget problem, det mesta jag har är oversize och/eller stretchigt. Men hittat lite på blocket, har några syprojekt på gång hemma och har beställt nåt plagg på nätet. Så snart har jag förhoppningsvis nåt annat än leggings att variera mig med i vardagen. =)

Bilder från de två ultraljud vi har gjort. Första gjorde vi i vecka 11+6. Vi vart helt fascinerade över vilken fart det var där inne (sparkade, viftade med armarna, svalde forstervatten) och att man redan kunde se så mycket. Det kändes verkligen häftigt! Andra gången var i vecka 18+2, så bara härom veckan. Det kändes mer som en medicinsk undersökning, så klart fick vi chansen att gotta oss i att spana en vad bebisen gjorde (vände sig, sparkade, flyttade runt sig) men sen var det en lång lista med saker som de kollade på och mätte. Allt såg bra ut, så det känns skönt! Vi har valt att inte fråga om kön, så vad det blir får bli en överraskning!

Såhär såg jag ut i lördags, före en kort löprunda (de är nu kring 5 km i 6:30-tempo). I träningskläder känner jag mig glad och fin. =)

Cykeltur MTB och skog.

I torsdags blev det en cykeltur på MTBn. Har inte cyklat MTB på väldigt länge, brukar mest bli vår och höst, och racer på sommaren. Men nu kom längtan till skogen, och det var en träningsdag så det fick bli MTB. Cyklade på snälla stigar utanför Svärtinge. Lugnt och säkert, fegade och gick bara det var det minsta stökigt. Fantastiskt att få rulla på min fina vita pärla och få andas skogluft. Känner att jag sitter bättre på den nu, skönt att sitta lite mer upprätt. Kom även till en fin återvändsgränd med bryggga och sjö. Mysigt. Men rundan blev kortare än planerat, det mörknar fort i skogen och det är dags att lära sig att komma iväg tidigare samt ha lampa med sig, om det skulle bli längre än planerat.

Bröllop - dukning och mat

Såhär såg det ut på Äggeboden när det fått festskrud. Personalen fixat med dukning, programmen hade vi klipp- och klistat ihop själva, bordsplaceringarna hade pappa skrivit och Rebecca (Patrks syster) hade fått fria händer gällande blommor. Det blev verkligen helt fantastiskt!

All mat kom gjordes av Äggabodens egna kök. Förutom räkorna så var alla ingredienser lokala. Primörerna var från egna eller grannars odlingar. Hjorten kom från Åryd och den bokades redan i februari, så det gäller att ha framförhållning! ;) All mat var god, med speciellt hjorten. Den var magisk! Vi hade inte provsmakat nåt i förväg, men det blev precis som vi tänkt oss, om inte bättre. Stora skålar med extra potatissallad för hungriga tränande kompisar också, vilket kändes som det bra drag. =)

Tårtan bakades av Cecilia Staxäng, en tjej i Karlskrona som har det som extraknäck. Den var helt perfekt, precis som jag vill ha den. Det vill säga enkel och somrig, men med en lite lyxig känsla. Och utan sockerpasta, gelatin, konserveringsmedel eller "konstigheter" i. Höjden och den lyxiga moussen i gjorde att den kändes festlig. Rebecca dekorerade den med äkta blommer, och det satte verkligen pricken över i:et. Det ända som var synd var att den tog slut. Hade gärna haft rätt mycket över i kylen för extra festligt fika dagarna efter....  ;)

Bjuder här på text från första sidan i programmet och sen lite bilder från Äggaboden.

Meny

Välkomstdrink och tilltugg

Snittar med kallrökt lax

Mousserande: Chapel Hill, Ungern

Alkoholfritt: Chapel Hill, Ungern

Förrätt:

Äggabodens toast skagen på surdegsbröd

Vitt vin: Marie d'Alsace, Frankrike

Alkoholfritt vitt vin: Natureo, Spanien

Varmrätt:

Örtrullad helstekt hjortrygg från Åryd, sommarprimörer, potatissallad med vinägrett

Rött vin: Quintay, Chile

Alkoholfri svartvinbärsmust: Nigrum, Sverige

Tårta:

Sommartårta med hallon- och vaniljmousse

Kaffe och avec

Välkomstminglet som skulle varit ute i trädgården fick flytta in på grund av regnet. Ser mysigt ut, men vi var ute och åkte finbil då.

Program och förrätt.

Honnörsbordet. Samarbetet kring brodsplaceringskorten var väl fungerande; jag har mätt papper och Patrik beskurit. Senare så satt vi en eftermiddag; Inga Lill och jag vikte och räknade, pappa skrev namn och Patrik bockade av namn och limmade fjärilar.

Rebecca är ett proffs helt klart! Det var helt rätt att ge henne helt fria händer kring blommorna. Det kunde inte blivit bättre!

Fint samarbetet mellan Äggaboden, Cecilia och Rebecca. Vi var inte där och fixade med förberedelserna, men på nåt sätt löste sig allt och blev perfekt ändå!

Bröllop - familjebilder

Min fina vän Wiwi, som var fotograf, var med även på middagen. Och innan hon åkte hem till Borås igen hann hon ta ett gäng bilder med vår familj!

Med våra fantastiska barndomsvänner; min vän och brudtärna Hanna och Patriks vän och bestman Andreas ("Håkis").

Min familj. Pappa, lillebror och mamma. Första familjebilden sen 1996 konstaterade min lilebror glatt precis innan denna bilden togs!

Min pappa och hans fru Inga Lill, samt min mamma och hennes fästman Lars.

Min extra familj. Patriks pappa Anders, syster Rebecca och mamma Camilla. Att Anders och Camilla över huvudtaget är med på foto är ytterst ovanligt, så denna bild är verkligen unik!

Min farbror Bud och hans fru Marcia. De som bor i Las Vegas, och Marcia som gjorde min frisyr. Dessa träffar vi relativt ofta (med tanke på hur långt borta de bor).

Min kusin Allison och hennes man Ryan. De bor i Las Vegas, men gifte sig vid Pangutich Lake i Utah förra året när vi var där. Dessa har vi så himla roligt med när vi ses!

Min morbror Stefan och hans fru Jeanette och mina kusiner Michael och Johan. De bor i Ronneby, Göteborg och Helsingborg.

Patriks morbror Jörgen, hans fru Sanne och Patriks kusiner Josse och Madde. De bor i Kristianstad, Växjö och Lund. Dessa träffar vi ofta, och de känns som familj för mig!

Några av mina bonussyskon; Marcel (Linköping), Richard (Köpenhamn), Simon och hans fru Katrin (Lund). De som saknas på denna bild är, förutom Simon och Katrins son, är Malin med familj (Karlskrona, de var dock på bröllopet), Isabelle med familj (Las Angeles) och Ellinor med familj (Boston). Marcel och Richard bodde också hemma när våra föräldrar flyttade ihop, så de känns som syskon som står mig nära.

Älskade bror! Han är verkligen världens bästa bror! <3

Mina fina fina föräldrar!

Mina glada lyckliga föräldrar med sina respektive. Så glad jag är att få ha Inga Lill och Lars i mitt liv, och att se mina föräldrar så lyckliga!

Bröllop - porträttbilder

Här kommer äntligen lite bilder på oss från bröllopet!

Tanken var ju att ta bilderna innan vigseln, på vår nya brygga och på favoritklippan. Vid blänkande hav. I vackert sommarljus. Och så vidare.

Vädret tyckte anorlunda, så bilderna är tagna utanför Äggaboden strax innan middagen när det till sist slutade spöregna och åska en kort stund! Jag tycker de blev fina ändå. Miljön känns personlig och speciell, men de blöta grusvägarna och de rosa höbalarna (rosa höbalar för bönder som stöttar bröstcancerfonden). Det är också väldigt grönt, en grönare (och kallare) sommar får man leta efter! Hursomhelst så representerar ju bilderna den dagen på ett väldigt bra sätt. =)

Fotograf: Wiwi Aronsson

Tittar tillbaka på roddtur med bror.

Hej bloggen. Hej livet. Hej då för mycket jobb? Jobbet tog en rivstart efter semestern och jag har jobbat på i full full fart tills i fredags när jag lämnade in ett stort projekt. Sen lämnade jag det sista på ett annat projekt igår. Så nu kan jag andas igen.

Idag är jag trött. Men kom på att jag faktiskt har en blogg. Till och med halvskrivna inlägg, eller bilder med oskrivna inlägg. Som dessa.

Dessa var från en mysig måndagkväll i Kuggeboda, med mamma, Lars, Adi, Kajsa, Hanna på besök. Det var grått, frisk luft, kvällen efter tre dagar med fest. Vi åt chili con carne, eldade i brasan och tittade på de mörka molnen som drog in. Fast efter middagen smet jag och lillebror ut och tog en sväng i båten. Lilla lillebror som brukade skutta runt i den där båten är numera rätt lång och stor i förhållande till båten (jag med), och det blev god underhållning när vi skulle byta plats med varandra. Han hade även med sin go pro kamera och fotade/filmade från kreativa vinklar. Härlig tur med massa skratt!

Glad Karla. Trångt.

Lillebror in action. Sol som till sist lyckades kämpa sig fram.