Regnbyxor för gravida?

Jag har aldrig sett eller hört talas om regnbyxor för gravida. Så jag tog ett par gamla som var för tajta i midjan redan innan jag blev gravid och sydde om dem! De blev himla sköna, tycker alla regnbyxor borde ha mjuk, bred och stretchig linning. =)
 
Såhär gjorde jag:
Köpte stretchtyg.
Nålade ihop byxornas olika lager så de inte skulle glida runt.
Klippte av linningen.
Tog på mig byxorna igen och mätte. Bestämde mig för att klippa av mer framtill.
Sydde en tub av tygen som passar runt min mage, lång nog att vikas dubbel.
Tog på mig tuben och mätte hur lång linning (tub) jag ville ha (kortade bak än fram).
Kllippte till tuben (med lite extra tyg för sömsmån).
Zickzackade alla kanter.
Vände byxorna ut- och in. Sydde fast ena änden av tuben på insidan, rätsida mot rätsida.
Vek ner tuben över den fula kanten. Vek in kanten på utsidan av tuben och sydden en söm.
 
Insåg på vägen att det är viktigt att verkligen sträcka ut stretchtyget ordentligt när man nålar. Till det kan man behöva en kompis. I mitt fall fick Patrik ställa upp. =)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ida Nilsson

Så duktig du är! Jag körde på termobyxor med hängslen och struntade i att knäppa dem. Fungerade super!

2015-09-08 @ 11:01:21
URL: http://idacnilssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0