Gamla bilder på nära och kära.

Häromdagen så rotade jag runt på pappas vind och hittade några fotoalbum från 80-talet och början av 90-talet. Bjuder på några dåliga mobilbilder, men känslan framgår! =)

Min coola mamma, från den tiden hon och pappa bodde i USA. Pappa, min farbror Bud och min kusin Allison. Bud, hans fru Marcia och Allison och ett gäng till landar i morgon kväll!

Mina coola förldrar. Ser ut som hipsters, fast det var ju på riktigt. Bilderna är från Eugene (Oregon) där de bodde 1979-1982. Samma bro cyklade jag över när jag bodde där 2006 och skulle till jobbet!

Min äldsta vän, Hanna! Hon kommer vara brudtärna på lördag! Andra bilden är på mig och mamma i folkdräkt. Under min uppväxt hade alltid jag, mamma, mormor och gammelmormor folkdräkt vid högtidliga tillfällen!

Världens bästa gudfar Chris och jag för några år sen. Han är pappas bästa kompis som gymnasietiden. Han bor i Oregon och jag bodde hos honom när jag var där 2006. Han hälsar på i Sverige varje år och han landade ikväll. I morgon ska jag träffa honom! Å vad jag längtar!

Första semsterveckan

Såhär har första semesterveckan sett ut:

Vi har bott i Kuggeboda och det har bjudits på kylig sommar (10 grader på morgonen, max 20 grader på dagen, 15 grader i vattnet). Vi har beundrat den vackra bryggan, haft en dag med lite sol och värme då det gick att hänga där några timmar. Vi har mest varit här ute och fixat med planering, bordsplacering, vigselprogram, middagsprogram och så inför bröllopet. Vi har även passat på att träffa föräldrar, brudtärna, toastmaster osv. Det närmar sig mer för varje dag. Det känns som om läget var under kontroll innan vi åkte ner, men för varje grej vi bockar av kommer tre nya... Men det viktigaste är ordnat och vi ser verkligen fram emot helgens festande! Så spännande!

Tog med mig kroppkakor från Öland. Mums!!!! Ormbunkarna VS Karla 1-1.

Tänk vi har fått en dag med sol.  Patrik har såklart med sig musik och brassestolar till bryggan. Lyxigt brygghäng!

Vackra morgonpormenader. Vacker ljus trots att det inte är så varmt. Bra promenadväder!

Det tar sig! Pappa har på bordsplaceringarna, de blev verkligen fina!

Vigselprogrammet också klart, middagsprogrammet nästan klart.

Rekade på dansbanan inför fredagens fest och Äggabodens orangeri inför lördagens mingel.

Efter nästan en vecka så kunde jag inte hålla mig och provade nya badstegen trots 15 grader! Huh! Vackra kvällar här ute.

Rekade i kyrkan, Marcel provspelade pianot och pappa spelade gitarr. Det låter verkligen fantastiskt bra!

Ölandsidyll

Vi invigde semestern igår med en kväll/natt på Öland hos Maria och Olle. Kunde inte bli bättre start på semestern, kändes verkligen verkligen som sommar. Så roligt vi har när vi umgås! Blir alldeles glad flera dagar efter. =)

Grillning, kägelspel med egna regler, sommarlyx från trädgården och Dogs. När vi ses spelar vi alltid det. Alltid samma lag och alltid väldigt jämnt! Klurigt och roligt spel som kan ta massa spännande vändningar!

Hemmahelg

Har haft en fin hemmahelg med bugg tills Scotts på Trappan, blåbärsplockning med Emi (och en och annan svamp), lite shopping, lite packning inför semestern, lite häng med älsklingarna vid Lilla älgsjön och en grusvägstur på MTB med ett trevligt gäng. Patrik följde med helt frivilligt med på såväl bugg som MTB (hör och häpna)!  =)

Uppföljning SJ

Tågförseningar orsakade pga signalfel innebär tydligen att man inte får några pengar tillbaka. SJ slutar visst aldrig överträffa sig själv när det gäller att vara så lite "service minded" och kundorienterade som möjligt. Fast det är inte bara SJ. Det är hela vårt svenska tågsystem som mår dåligt. Såväl tåg som spår som all kringutrustning behöver upprustas och underhållas. Så himla synd att det blivit såhär. Tåg som är så trevligt egentligen.

Detta inlägg är en fortsättning på detta.

10 grader i mitten av juli?

Tråkväder. Bra jobbväder visserligen, men tråkigt för alla som är lediga.

I förmiddags var det 10 grader.Vilken kontrast till förra helgen, då det var över 30 grader! Vad hände med svenska lagom?

2½ arbetsdagar kvar till semestern. 15 dagar kvar till vi gifter oss!

Utsikten från mitt kontor, som för omväxlings skull har en temperatur som är bra för tänkande, trots att det är juli!

Råkostkvarn!

Bästa uppfinningen!

Nu vet jag att denna braiga pryl heter Råkostkvar, så nu kan jag googla på den. En sån här har pappa, en orange och plastig, men som hållt jättebra under alla år. Det är bästa uppfinningen. Det går snabbt och enkelt att riva potatis, ost, gurka eller vad som helst. Utan el och utan att man river sig på knogarna! Sen fäller man in benen och tar av handtaget, så tar det inte så mycket plats!

Den första är från Culina och den andra finns lite här och där, t.ex. på Kök etcetera, Bagaren och Kocken, Önska, KitchenTime osv.

Lätt att jag ska köpa en efter sommaren (när köpstoppet inför bröllopet är hävt)!

Robert Gustafsson och dialekter

I Kaaaalmar praatar man määns man tääänker! Hahaha. =)

Malmöhelg!

Förutom tågresorna till och från Malmö, så hade vi en mycket trevlig helg!

Vi bodde hos Susanna och Johannes (och lilla Agnes) i deras nya fina lägenhet, nära Ribban i Malmö. De bjöd på härliga skratt, mat, sköna sänger och Malmö bjöd på sol och en himla massa värme. (Trodde inte jag skulle klaga på denna efterlängtade värme, men den ställer faktiskt till det ibland.)

Lördagen var en riktigt trevlig dag. Vi åt lång god frukost, promenerade, hängde lite på stranden, badade och simmade. Jag och Johannes tog en längre crawl-tur. Så härligt med 20-gradigt vatten och HAV. Det är en speciell känsla med hav. Sen tog vi en varm promenad bort till Limhamn. Spanande in ny bebyggelse och åt god sen lunch på rökeriet innan vi gick hem och däckade i soffan.

Kvällen var jag, Patrik och Emi på Pickwick och åt middag och firade 6 år ihop. Vi strosade i den varma kvällen i ett härligt Malmö och tog efterrätt på nåt café. Tänk vad bra vi har det. 6 fina år hittils, och en himla massa fina år kvar framför oss! <3

Söndag blev det löptur med Johannes, en perfekt tur med arkiteturguidning, Västra hamnen, dopp i havet, längs Ribban tillbaka. Innan vi åkte hem tog jag, Patrik och Emi en sväng till Värnhem. Där åt vi lunch hos brorsan och hans gäng (flickvän och rummisar), och fikade hos Tony och Alex.

Malmö är trevligt. Hade utan problem kunnat stanna kvar många dagar till!

Fredagståg till Skåne, sen fredagmys med Agnes!

Ribban och Limhamn.

Patrik på Pickwick och Patrik med Agnes!

Såhär har brorsan och hans rummisar det. Stor lägenhet med stora uteplatser!

Varm, varmare, SJ Intercity

För omväxlings skull bokade vi tågbiljetter när vi skulle iväg i helgen. Förut åkte jag och Emi tåg till Karlskrona varannan helg, men sen Patrik flyttade till Norrköping slipper vi det. Nu när vi åkter alla tre är det mer lönt att köra bil. Det har blivit mycket bil på sistone, så nu såg jag framför mig att vi kunde duka upp trevlig färdkost, umgås, kela med Emi, läsa, sova, osv.

Men som vanligt med SJ, så blir det sällan som man tänkt sig. Resan till Malmö var varm, men hanterbar. Men resan hem från Malmö igår var den värsta resan jag kan minnas att jag gjort. Två timmar försenad, så det blev 5 timmar i ett tåg som var riktigt riktigt varmt. Sådär precis så att det gick någorlunda att hålla paniken borta. Vi hade med oss en väldigt stor flaska vatten, men den gick snabbt åt. Folk klädde av sig så mycket det vågade, satt och torkade pannor med kläder/handdukar/papper, satt röda i ansikten och ingen pratade. Bara satt och försökte stå ut.

Emi flåsade, flämtade, andades fort, ville inte dricka och jag blev riktigt orolig där ett tag. Sen tog vi mina träningskläder och blötte på toaletten och kramade ut över henne. Sprang där fram och tillbaka, tur vi satt nära. Baddade ljumskar och tassar ofta, det ska ju vara mest effektivt. Det verkade funka någorlunda och hon la sig ner och vilade efter typ en timmes baddande. Fortsatte med det då och då under hela resan. (Förlåt alla i närheten för blöt-hund-doft!)

Medan tåget rullade kom det in lite luft i de två fönster som gick att öppna (i hela vagnen var det bara två som gick att öppna). Men när tåget stannade mitt i skogen pga signalfel och de inte visste när vi skulle få börja rulla igen, då började paniken komma krypande. Såklart gassade solen in på den sidan där vi satt och såklart var tåget fullbokat. Pga alla förseningar blev vi stående länge på flera stationer, men kunde inte gå ut eftersom ingen visste hur länge.

Efter nån timme eller två på tåget ropade de ut att det mesta i kiosken var slut. Folk hade köpt upp alla vattenflaskor och all mat. Det som fanns kvar var chips, godis, läsk, och såna små 2 dl tetrapack vatten som man får när man åker nattåg. Påfyllning av kiosken skulle ske först i Linköping (det fylldes på lite i Nässjö, men de var inget de visste i förväg). När tåget stod still var det innan vi ens nåt Alvesta, alltså väldigt långt från att kiosk-påfyllning. Och den dricka som fanns i kiosken var såklart varm. All tåg personal höll sig effektivt undan hela tågresan.

Vi pratade flera gånger med varandra om det fanns något annat sätt att ta oss hem på. Men när det var som värst, mellan Malmö och Nässjö, var vi så långt borta och kunde inte komma på nåt annat färdmedel som funkade. Vi tänkte försöka boka om till SJ Snabbtåg (vissa av dem har AC), men alla andra avgångar var fullbokade. Efter Nässjö fanns mer dricka, och det hade blivit lite svalare ute, men det gjorde skillnad ändå. Gick från panikvarmt, till nästar hanterbart varmt.

Men vi kom hem till sist. Två timmar försent och helt slutkörda efter pärsen som tågresan innebar. Hoppas inga gamla, barn, sjuka eller djur tog skada av resan... Förut kunde man åtminstoen få tillbaka pengar på restidsgarantin ibland, men med de nya reglerna har de säkert hittat en anledning att inte göra det. (tillägg: japp så blev det - blev ingen ersättning pga signalfel som inte räknas som deras fel)

Tack SJ för ännu en trevlig resa! Om nån känner för att tågluffa med tåg i Sverige i sommar kan jag rekommendera senaste numret av Kupé som ligger på SJ's alla tåg. Där står det om trevliga utflykter man kan göra med tåg i olika delar av Sverige!

Lånad bild från nätet

En helg i Vansbro!

Förra helgen var vi uppe i Dalarna. Där är verkligen så himla vackert såhär års!

Vi gjorde lite utflykter på vägen upp till Vansbro. Vi besökte Långban, där vi fikade och tog en tur bland alla gamla byggnader som hört till gruvarbetet. Och sen spanade vi in Lesjöfors museum med alla deras fjädrar och andra makapärer.

Vi brukar tälta i Vansbro och det brukar vara himla mysigt och trevligt, denna gången drog vi många nitlottar. Grusplan, fotbollskupp för typ 8-13 åringar, inga campingfaciliteter i ordning (det fixar de visst först till nästa helg), osv. Men vad gör det, vi hade ju luftmadrass, riktiga täcken, kreativa lösningar som hindrade tältet från att välta och så hade vi varandra så klart. Och Micke och hans föräldrar några husvagnar bort. Trevliga mysiga kvällar blev det ändå! =)

Lördagen hejade vi intensivt på dessa två (och alla andra) som körde Vansbro triathlon (ett medelsdistanstriatlon, dvs halv ironman). Det va verkligen roligt att följa. Jag är sååååå imponerad! Stort grattis Micke och Wiwi till era fina prestationer!

Söndag morgon var det varmt, vackert och somrigt. Jag vaknade tidigt och jag och Emi tog en lång morgonpromenad. Vi gick i skogen, vid somriga fält, jag räknade hur många vilda sorters blommor jag hkunde hitta på en promenad, vi kände på vattnet vid starten på Vansbrosimmet (som är veckan efter) och så letade vi skatter (geocaching). Det kändes verkligen som sommar och semester.

Lunch på hemvägen vid Tyforsgården. Holländskt (tror jag) par som driver Bed & Breakfast, med café och mat. Och trevligt sällskap i form av glada sociala får, getter och grisar. På bilden ovan ser grisarna väldigt lugna ut, det var de inte i verkligheten! De skuttade runt och brottades med varandra och fick glädjefnatt hit och dit!

På hemvägen stannade vi även i Lesjöfors och gick Trollstigen. En vandringsled som är väldigt kuperad och väldigt fin. En konstnär har gjort massa fina troll och figurer av träd och stenar, som finns här och där längs leden.