Gravid, halvtid och glad!

Nu idag är det exakt 140 dagar som gått och 140 dagar kvar!
 
Kan vara en bra dag för ett första blogginlägg om detta tänker jag! Japp, jag är gravid. Och ja, det känns verkligen superspännande och superroligt!
 
Jag har haft turen att må väldigt bra hittills, och det är jag också glad för. Från vecka 7-11 var jag väldigt väldigt trött, kändes som dagarna mest gick i nån sorts dimma. Sen därefter har jag också varit trött, men inte på samma sätt. Sover nån timme mer per natt än vanligt. Vilar gärna nån stund per dag, oftast efter jobbet. Mår allmänt bra så länge jag äter ordentligt och inte glömmer bort mellanmålen. Tränar inte så ofta och inte så länge/hårt som innan. Det funkar bra att träna. Men det blir inte av så ofta tyvärr. Dels för att många mer timmar på dygnet går åt till att sova/vila, jobbet tar mer energi än vanligt och tiden/energin räcker helt enkelt inte till. Och dels för att jag blir andfådd direkt och det går så otroligt långsamt när jag springer/cyklar. Det är känns tråkigt med är helt normalt, man blir andfådd pga ökad blodvolym men det är ingen fara och alla barnmorskor och all forskning rekommenderar att träna under graviditeten. Men det känns omotiverande för mig att ge mig ut när jag inte kan hänga på mina vänner och när det känns som om nån har ett gummiband i midjan på mig och drar mig neråt och bakåt samtidigt... Simma har jag aldrig gillat så mycket, men nu känns det som det kan få bli mer av det. När jag crawlar känns allt precis som vanligt. Styrketräning och yoga (anpassad såklart) känns också bra, så det lär det också bli mer av i höst. Samt promenader med vovven såklart.
 
Men det här med kläder? Jag täntke jag skulle känna mig fin och kvinnlig med en liten mage, men alla kläder känns obekväma. Det känns antingen för tajt eller så känner jag mig klädd i ett tält. Förutom i träningslinnen, då känner jag mig som mig själv, glad och fin. Vardagskläder och finkläder är svårare. Nu sista två veckorna har dessutom magen satt fart med växandet och vips så passar inga byxor/leggings/strumpbyxor länge. Jag har köpt ett par träningsbyxor (de nedan) och ett par gravidleggings, vilka ännu passar. Jag har även ett par mjukisbyxor som passar och ett par yopgabyxor jag sytt om. Så dessa fyra nederdelar lever jag i numera. Överdelar är inget problem, det mesta jag har är oversize och/eller stretchigt. Men hittat lite på blocket, har några syprojekt på gång hemma och har beställt nåt plagg på nätet. Så snart har jag förhoppningsvis nåt annat än leggings att variera mig med i vardagen. =)
 
Bilder från de två ultraljud vi har gjort. Första gjorde vi i vecka 11+6. Vi vart helt fascinerade över vilken fart det var där inne (sparkade, viftade med armarna, svalde forstervatten) och att man redan kunde se så mycket. Det kändes verkligen häftigt! Andra gången var i vecka 18+2, så bara härom veckan. Det kändes mer som en medicinsk undersökning, så klart fick vi chansen att gotta oss i att spana en vad bebisen gjorde (vände sig, sparkade, flyttade runt sig) men sen var det en lång lista med saker som de kollade på och mätte. Allt såg bra ut, så det känns skönt! Vi har valt att inte fråga om kön, så vad det blir får bli en överraskning!
 
Såhär såg jag ut i lördags, före en kort löprunda (de är nu kring 5 km i 6:30-tempo). I träningskläder känner jag mig glad och fin. =)
 

Kommentarer
Postat av: Felicia

Åh va kul! Grattis :D ♥

2015-09-07 @ 11:17:01
URL: http://hemmahosfelicia.blogg.se
Postat av: Maria

:D:D:D

2015-09-07 @ 20:49:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0