USA! Seattle, Eugene

Hanna har så rätt, nog med bloggsemester!

Det var en gång två blöta ungdomar som stod vid tågstationen i Bergåsa en tidig kall och regning sommarmorgon.....

Tåg till Köpenhamn, flyg till Island, utsikt utan askmoln, kom fram till Seattle.
Vi tog monorail fårn flyget till tågstationen för att se varifrån vi skulle åka nästkommande dag. Det var i utkanten av staden, sunkigt och något obehagligt. Vi var trötta och hungriga och gick inåt stan. Det var visst Memorial day och alla hotell och restauranger var stängda. Vi gick och vi gick och vi gick. Hittade på sena kvällen ett gammalt men öppet hotell nära Seattles spännande biblitotek, och en öppen fiskrestaurang med världens godaste clam showder soup.

Denna underbara restaurang gick vi förbi på vägen tillbaka till hotellet efter middagen:

Hela pelaren i mitten, med trappan runt, är fylld med vinflaskor!

Morgonen därpå åt vi en typsik amerikansk onyttig frukost med bacon and eggs i en skum källare i hotellet. Tog en promenad och såg hamnen, motorvägar, cyklister, uteliggare, byggnader. Gick till tåget och begav oss mot Eugene, med underbar utsikt från tåget över kusten och den vackra naturen.




Efter 8 timmar på tåg var vi framme i Eugene. Lite varmare än i Seattle men ändå regn i luften och definitivt inget skjortsväder. Vi blev hämtade av Chris och Stella, packade upp, hälsade på katterna, och åt god middag. Märklig känsla att vara där igen, där jag bodde i nästan ett halvt år efter min student. Fyra år sen. Vad fort tiden går. Allt var sig likt. Katterna fortfarande lika bortskämda, men något äldre. Trädgården lika underbar.


När jag blir stor vill jag ha en porch swing på min veranda. =)

Andra dagen i Eungene fixade vi lite ärenden på banken och liknande,
och sen shoppade vi några mycket viktiga saker! Jag hade bara med mig en liten ryggsäck till usa, väldigt väldigt lite grejer med mig. Målet var att köpa en BRA vandringsryggsäck 60L. Vilket jag gjorde på R.E.I. Underbar outdoor affär. Sen ett par bra sandaler. Redo för resten av resan! Patrik köpte en Ipad och smajlet var överlycklig över detta! Tror Chris var nästan lika lycklig. :P Överallt i Eugene hittar man EKO-tänk. Lokalproducerat, bra råvaror, organiskt... reduse, reuse, rethink!


Nancy's yoghurt är lokalproducerad och organisk, kommer i denna förpackning....


...och blir sen en rakhyvel?


mmm... Tillamok medium cheddar, godaste osten. Tillamok ligger (hör och häpna) i Oregon. Lokalproducerat!


Sopsortering överallt, cykelvänligt.... och en orkan-simulator!? Varför skulle man vilja simulera en orkan?


Va!? Vad menar de? Efter diskussion med Peter kom vi fram till att man helt enkelt inte får stå på trottoaren, troligen för att man skulle kunna vara i vägen för de som är på väg nånstans. Mycket logiskt. Eller inte.

Vi träffade massa gamla jobbkompisar på en middag. Jag önskar vi varit där längre och hunnit umgås med alla! Men Peter hade tid och följde med oss till kusten och visade oss runt överallt, samt tog grillkväll och utflykt till utsikt över stan. Massa massa skratt! Hope you will visit us in Sweden soon, Peter!


Vi tog en omväg och hikade upp till Sweat Creek Falls på vägen till kusten.



Vackra vackra natur! ...och oj vad det stänkte på oss!


Sen körde vi vidare till Florence, besökte en jättestor skatepark, köpte lunch och snacks.


På väg norrut från Florence.




Neptune Beach.  Åt lunch, solade. Njöt av solen och underbar frisk luft! Försökte lära oss "skimming". Det är mycket svårare än det ser ut! Men skoj!




På kvällen drog vi till Oregon Dunes. Vackert. Men man får hitta på nåt kul för att hålla sig varm!



Grillning och Coburg hills




Ny skolbyggnad i Eugene för idrottselever.



Ni får följa resan vidare i nästa blogginlägg!

-------
I Usa tog jag över tusen bilder, och svårt att välja ut favoriter. Jag har lagt upp en massa på facebook om ni vill se mer:

Första halvan av resan hittar ni här:
http://www.facebook.com/album.php?aid=443087&id=855985471&l=787232f77f

Andra halvan av resan hittar ni här:
http://www.facebook.com/album.php?aid=443630&id=855985471&l=ec52af0699



Kommentarer
Postat av: Hanna

Så, nu har jag kollat igenom alla bilder. Vilken toppensemester ni verkar ha haft! Fina bilder! Hoppas du har det bra på jobbet och trivs i Kalmar! Kram

2010-07-05 @ 18:56:12
URL: http://hannanonien.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0