Men nu snöar det ju!

Igår läste jag stora rubriker på aftonbladet när jag stod i kö på ica om att det skulle bli sol i helgen och vår nästa vecka. Då tänkte jag HELT perfekt. Några minusgrader och sol och "gammal" snö är perfekt före för vasaloppet! (Före kallas underlaget när man åkter skidor) ...och sen komma hem till våren. Kan inte blir bättre!

Idag vaknar jag och det snöar, och det ligger snö.. Jag som velat ha denna snön så himla mycket, men nu gett upp försöken att åka skidor och tänkte att nu ska jag vila fram till vasan. Och nu står det på SMHI att det ska snöa på söndag suck. Det innebär snö i ögonen och väldigt svårvallat före.





Vad vet ni om valla?
Glidvallan är ganska lätt, där väljer man en valla efter temperatur och om man vill ha hög eller låg flourhalt (eller ingen). Högre flour stöter bättre ifrån sig skräp och smuts och man får bra glid länge, men det är farliga att inandas och är jättedyrt. Den sitter också bra och länge.

Fästvallan har man i mitten på skidan och det är verkligen en hel vetenskap i sig. Den måste anpassas till temperatur, senaste nederbörden, vilken sorts snö... Visste ni att det är jättestor skillnad på hur man vallar beroende på om det är nysnö, gammal snö, konstsnö, fin snö eller kornig snö? Fästvallan ska vara såpass klibbig att när man trycker ner skidan ordentligt så ska man kunna skjuta ifrån, men utan att  det blir ifrysningar (dvs att det fastnar snö i fästvallan).

Får man ifrysningar tar det tvärstopp och man glider inte alls, fästytan får inte röra spåren om man inte trycker ner, vilket den gör om man har vallat fel (eller har för mjuka skidor för sin kroppsvikt eller om man har för lång fästzon). Det är jättevitkigt att ha en fästvalla som tar bra, så man kan skjuta ifrån. Annars blir det att man bara stakar vilket är jättetungt, eller är ute och "går" på skiodorna (tänk som pensionärer brukar göra när de åker). 

Jag har fuskat och kört på fästtejp som funkar bra i ett väldigt stort temperaturspann -20 till +2 står det. Jag tycker den funkar -14 till minus två -2. Är det kallare får jag noll fäste, är det varmare fastnar all snö. Perfekt när man tränar dock, för behöver valla om väldigt sällan. Istället för att valla om varje gång.... Nackdelen är att man inte inte det där med fästvalla. SÅ jag tänkte lämna in skidorna för vallning och hoppas det håller hela sträckan, men bara lite finputs. Nästa år ska jag lära mig. :D

Kommentarer
Postat av: Karro

Haha, jag kan iaf det där med fästtejp nu! Något har jag lärt mig under hela din vasalopps-träningsperiod!

2011-02-22 @ 22:26:11
Postat av: Karla Blum Fagerström

Det är bra med galna vänner, man vet aldrig när sånt kan komma till användning. :D

2011-02-23 @ 09:25:04
URL: http://possibly.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0