Rätt val att genomföra operationen!

Emi är nu opererad i Läckeby. Lämnade in henne kl 8, hämtade henne 15. Nervös dag i Kalmar under tiden med världens bästa Karolina som alltid ställer upp för Emi (och mig). Vi pluggade en stund, sen lunch på ikea, fika på stan med en gammal vän, Marko. Intressanta samtal om allt mellan himmel och jord. Bra med vänner som distraherar en.

Vetrinärerna, djurvårdarna och alla där var snälla och kelade och var jättebra med Emi. De förklarade och jag försökte fatta. Uttdrag från texten jag fick av vetrinären efter:

"Emi har idag genomgått en undersökning via arthroskopi pga ett ledproblem. Vi hittade en icke utläkt skada på ledbrosket på överarmsbenet efter hennes tidigare osteochondros. Det satt kvar löst och dött ledbrosk som orsakat inflammation och irritation i leden. Även på bogbladets bakre ledyta fanns en ca 3x4mm stor brosk/benbit som legat och skavt mot den motstående ledytan. Denna har också tagits bort. Vi har gått in via titthål i leden och det finns ett par små stygn där vi haft instrumenten."

"Börja med koppelrastning 5-10min 3-4ggr om dagen. Börja med passiv motion, dvs att man börjer och sträcker leden när hunden ligger ner...Det är nu viktigt att ge antiinflammatorisk behandling, då leden ofta har blivit ordentligt inflammerad av själva skadan och åtgärden i sig sätter igång nya processer. Denna behandling fortsätter man med tills ledsvullnanden gått bort, normalt 4-6veckor, ibland längre. Vi rekommenderar... injektion av cartrophn 4 gånger med en veckans intervall... Koppelrastning ska ske tills hunden är helt bra i sitt ben, då för snabbt igångstännande lätt startar inflammationen igen. Det är bra med rehabilitering i from av massage, streching, vatten- och simträning..."

Skriver även att ge henne Omega 3 och glucosamin som tillskott i fodret för att "skydda leden och bibehålla ledens funktion"


Jag frågade hur man strechar och masserar en hund och hon hämtade en trevlig tjej från rehab som kom in och höll lektion för mig och Karolina. Hon berättade även om simning/vattentränining som rehab. Det verkar jättesuperbra och effektivt och snällt och allt. Så det kommer det att bli på Blekinge hundsim varje eller varannan vecka. Där har de en stor pool där hunden för simma eller vara i vattnet i 30min, och det ingår shamponering, ruggningsmassage, torkrum osv. Lyxigt hundspa!?

Så planen är nu att ta det lugnt, börja med daglig massage och strech om två dagar. Om åtta dagar ta bort stygn och första sprutan. Om två veckor första simpasset, sen troligen varje vecka. Två sprutor till med en veckas mellanrum på klinik i Karlskrona. Sista sprutan med återbesök i Kalmar i mitten av april. Ge tillskott i foder, ta korta koppelrundor.. Tjoho. Mycket att hålla reda på, men vad gör man inte?

Utgifter än så länge:
Undersökning och röntgen ca 600kr (Agria täckte resten, ca 600kr))
Operation ca 13200kr
Antiinflammatoriskt och smärtstillande 2mån ca 800kr

Kommande utgifter:
Borttagning av stygn
Antiinflammaroisk spruta x 4
Rehab.simning.  400kr/gång
Återbesök i Läckeby
Tillskott glucosamin och omega 3

Kan ju även räkna med:
Bensin till Kalmar fram och tillbaka x antal gånger...
Utebliven pluggtid... Utebliven arbetstid...

Jippii. Tur att jag är student och har så hög inkomst! (inte)


Positivt är:
  • Rätt val att genomföra operationen.
  • Bogleden är rätt led, hon kommer blir frisk. (små chanser i knäleder och hasleder)
  • Rätt tid på året. Nu rehab fram till sommaren, sen simma massa ute i sommar. Så hinner hon bygga upp sig lagom till jag vill fjällvandra i slutet av sommaren.
  • Emi har en stor fan-club med många som håller tummar för henne.
  • Vi har massa snälla människor runt omkring oss.
  • Jag har ett extrajobb...och jag har en bil så jag kan komma till vetrinärer och rehab.
  • Jag har världens finaste gosigaste mysigaste hund.
Säkert en massa annat min stackars trötta hjärna inte kan komma på idag..

.
Men ni kan få se en bild från igår. Sista bilden på lös Emi och Emi med icke rakad päls på höger bogled.


Fina fina Emi!


Kommentarer
Postat av: hanna

Men stackars, stackars Emi, jag har inte varit inne så mycket på nätet på senaste och har missat detta helt! Skönt att läsa att hon verkar må bättre nu! Fruktansvärt plågsamt både för hund och matte när den lider! Kramar

2011-03-21 @ 20:44:32
URL: http://hannanonien.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0