Träningsnörd javisst!

Denna bloggen startades faktiskt från början för det var några vänner som ville följa mitt liv, varför någon skulle vilja göra det. Jag sa den kommer bara handla om min träning och min hund. Men tänk vad den har gett mig mycket! Det är ju som att skriva dagbok, fast jag skriver inte öppet och direkt allt jag tänker och känner. Mest är det bilder och korta texter. Men när jag går tillbaka och kollar gamla inlägg vet jag precis hur jag tänkte och kände då när jag ser bilderna och läser mellan raderna. Och jag vet att mina vänner också kan läsa mellan raderna och i bilderna. Bilderna och fotandet har också kommit att betyda mycket för mig. Jättekul att fotografera tycker jag!

Bloggen är också ett utmärkt sätt att hitta nya samtalsämnen med gamla vänner man sällan träffar eller helt nya vänner (för de surfar in på min blogg, och kommer på att vi har nåt gemensamt att prata om eller kan hitta på tillsammans).

Men särskilt mycket träning är det inte här numera. Jag vill inte att detta ska bli en träningsdagbok, för då får man var RIKTIGT nördig om man ska vara läsare. Om någon mot förmodan skulle vara intresserad så kan man läsa om min träning här:
http://www.funbeat.se/person/calendar.aspx?PersonID=180238

I sommar hade jag som må att tränal 5 timmar varje vecka. Då räknas inte hundpromenader in. Det var svårt att få ihop då. Men nu senaste veckorna har jag legat på kring 8 timmar träning per vecka. Det är ju väldigt mycket egentligen, fast allt är ju relativt. Jämfört med många på löparklubben är det ingenting. Och jag mår bra av det. Jag behöver verkligen det! Det är när jag tränar jag känner att jag vet vem jag är och känner att jag kommer klara av alla svårigheter livet utmanar mig med. I lördags var jag på fest med massa folk jag inte kände och satt och funderade på det, att det är väldigt få sociala sammanhang där jag känner att jag passar in, kan vara mig själv och ha roligt. Men på löparklubben, dansklubben, gymmet där vet jag vad jag gör jag har hur kul som helst! När jag jobbar lever jag också i en roll, vet vad jag gör och det funkar hur bra som helst.  Jag trivs väldigt mycket faktiskt med att jobba och träffa folk och verkligen göra mitt bästa i arbetslivet. Borde vara en anledning att plugga hårdare...

Dock så ger det både positiva och negativa konsekvenser att träna så mycket som jag gör nu. Skolan klarar jag, men känner definitivt att jag skulle kunna göra mycket saker noggrannare. Min kära älskade sambo träffar jag inte så mycket på vardagarna. Men nu ses vi mer på helgerna sen jag slutade på restautangen och han slutade jobba skift. Det blir mer att vi verkligen umgås och gör saker ihop, och det är väldigt roligt! Vi dansar bland annat bugg tillsammans på söndagar och gymmar tillsammans på onsdagar. En annan negativ sak med all träning är att mina knän blev sletna av för mycket löpning, så nu håller jag på med rehab och kör bara lite löpning men istället mycket annat. Men de känns som om de börjar hämta sig. Första intervallträningen på väldigt längre igår på klubben, och det kändes faktiskt bra! Coolt! Gött att vara tillbaka! Hoppas det håller!

Jag försöker alltid att träna det jag är sugen på och lyssna på min kropp, men nu ger den delade signaler och jag känner mig lite splittrad. Dels är jag bara trött och ledsen. Ledsen för att tomheten efter Rolf fortfarande är så stor (fast det kommer den nog alltid vara, bara att vänja sig), ledsen för att jag är pank, ledsen för att jag har noll motivation när det gäller kurserna i skolan nu... och när jag känner mig ledsen och omotiverad vill jag bara sova. Samtidigt vet jag också av tidigare erfarenhet att ju mer jag tränar, desto mer sömn behöver jag på nätterna även om det gör mig piggare på dagarna. Men jag känner också mig glad, för det är kul att inte ha något lopp planerat närmsta månaderna och få träna precis det jag vill när jag vill! Jag försöker pussla in någon vilodag men de tär svårt när man inte vill hoppa över något träningspass och jag vet att jag hatar vilodagar och tänker för mycket på vilodagar..  Men lördag! Då blir det fira min sambo som fyller år i Åhus och DÅ ska jag vara funktionär och heja på Jämjöhalvan, sen ska jag äta tårta och vila och vara social! Jag är också glad för jag har så fina vänner, så fin hund, världens snällaste sambo. Glad att jag är frisk och kry och ser faktiskt fram emot att skriva exjobb och leta upp en plats för mig i framtidens arbetsmarknad!


Bara för att det kan vara kul att ha för min egen del framöver, så såhär ser en typiskt vecka ut för mig när det gäller träning nuförtiden:

Måndag: Styrketräning kvällen
Tisdag: Intervalllöpning med springklubben, lindy hop fri träning direkt efteråt
Onsdag: Styrketräning på kvällen med sambo!  Varannan vecka lindyhop-uppvisningträning innan gymmet
Torsdag: 3 expresspass på lokomotion (pump, core, spinning)
Fredag: Morgonsimning
Lördag: Vilodag!!
Söndag: Cykla eller springa långt och sakta på förmiddagen, bugg med sambo kvällen



Bilden är tagen av mig själv med lilla ta-med-kameran strax efter målgången på Lidingöloppet, försöker visa medaljen! Coolt att ha genomfört LIdingöloppet under 3 timmar. En sån sak man kan tänka på när livet känns svårt.

Trackback
RSS 2.0