Det är nyttigt att bli anfådd!

Om man vill minska risken för cancer och hjärtsjukdomar och leva  några år längre ska man cykla så man blir andfådd då och då! Och man behöver inte cykla så långt för att det ska räknas! (enligt en artikel)

"En undersökning av danska cyklister visar att hälsoeffekterna är störst för dem som anstränger sig mer under cykelturen, jämfört med dem som cyklar långsamt och länge. Doktor Peter Schnohr i Köpenhamn har lett studien som presenteras vid den pågående hjärtkongressen i Paris, och han förklarar varför man ska cykla så snabbt att man blir lite andfådd."

"Hjärtläkare brukar rekommendera 30 minuters måttlig fysisk aktivitet varje dag för att hålla sig frisk, men Peter Schnohr säger att det snarare är intensiteten i träningen som är avgörande, inte tiden."

Slutsats! Cykla till skolan eller jobbet räcker bara man blir anfådd!?

Läs artikeln här:

Kommentarer
Postat av: Maria

Haha UTMÄRKT säger jag som inte pallar cykla (eller gå) sakta för den delen. Känns så onödigt att slösa tid på det ju. Lite extra kul med ditt inlägg eftersom jag precis läste i Stadium Magazine:



"1 M/SEK - Så snabbt eller ännu snabbare bör du promenera, då har du nämligen en bra förutsättning att leva längre än den som går långsammare, visar ny forskning från University of Pittsburgh. Snabb gång ger en rad hälsoeffekter: det ökar förbränningen, ger rörelsekontroll och har bra effekt på bland annat hjärta, cirkulation, muskler och nerver."



Så att vara lite lagom stressad när man ska till skolan/jobbet på morgonen kan alltså vara hälsosamt!? :P

2011-09-02 @ 13:46:42
Postat av: Karla Blum Fagerström

Ja jag tycker det är jättekul! Jag brukar ju vrålcykla på min tantcykel mina 5 resp 10 min till skola och jobb. Hoppas våra stressade, nej tidseffektiva, morgonar gör att vi bli gamla!

2011-09-03 @ 07:14:58
URL: http://possibly.blogg.se/
Postat av: Maria

Tidseffektiva var ordet!! :D

2011-09-04 @ 17:08:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0