BRA mellanmål!

Inspirerad av tidningen jag fick igår blir det nu ett mellanmålsinlägg. Jag måste bli bättre på att äta bra mellanmål istället för onyttigheter... Blandade tips från mig och från tidningen nedanför:




"Skyr är en yoghurt som ursprungligen kommer från Island, där den ätits i över tusen år. Den är naturligt fettfri, nyckelhålsmärkt och är rik på proteiner vilket gör den till ett mättande och nyttigt mellanmål." (källa: skyrsverige.se). Ja, de är ganska små men verkligen mättande, jag kan tycka de känns väl mäktiga men de är definivt ett superbra mellanmål. Hallon & Granatäpple är min favorit och den innehåller dessutom massa antioxidanter.




Smoothie! Tänk på att det ska vara smoothies av hela mixade frukter. De med vatten/juice/socker kommer man inte så långt på. Massa antioxidanter är bra. Innocent är en av mina favoriter, så lätta att ta med och de bryr sig verkligen om etik och miljö. Chiquita gör några med i samma storlek med färsk frukt och det finns en modell till i glasflaska med något annat märke. Eller gör egen, det är väl det bästa egentligen. :P Bör kompletteras med en näve nötter för att det ska mätta och man ska få i sig lite protein och nyttiga fetter.




Keso kan man äta på många sätt, rakt upp och ner eller med en klick sylt kanske. Det finns även flera olika smaker på keso numera. Jag brukar äta keso på en mörk brödskiva med kalkonskiva, det är min favorit.




Avokado äter jag helst med lite citronsaft och salt på. Man kan också ha avokado på kalkonskiva, det är gott det med. Tips: köp hem avokado med olika mognadsgrad, de mognar lite när de känner för de och då är det bra att ha några olika på gång. :P




En skalad morot är lätt att ta med och gott att knappra på. Gott komplement till en macka eller frukt tycker jag. Förra sommaren odlade jag egna i balkonglådan (de på bilden). Det gick alldeles utmärkt odla i låda, lätt och snabbt och små och söta. =) Tips: gallra i tid innan de växer sig för stora.



Matig smoothie
. Jag brukar dricka smoothie innan träningspass, och/eller till frukost. Den brukar innehålla 1 banan, två skeder kvarg (protein!), lite vaniljyoghurt och lite mjölk som bas. Sen brukar jag ha i blåbär, björnbär, eller kiwi+hallon+apelsinjuice. Det tröttnar jag aldrig på. Bara på att diska mixern... och sen är den ju svår att göra om man inte är hemma. Om jag ska köra ett rejält träningpass brukar jag slänga i lite proteinpulver (whey-80) eller kombinera med en macka.


Bra pålägg

Keso, kalkon, ägg, ost med låg fetthalt (låg fetthalt=högre proteinhalt), kyckling som blev över från middagen, tonfiskröra (majonäs/tonfisk/bostongurka/salt/peppar).... Sträva efter protein! Gärna någon grönsak med.


Tidningen Aktiv Träning

Föreslår såna stora rejäla mellanmål, tex skyr, müssli och ett äpple. Eller lite pastasallad. Eller avokado och keso. Eller soppa och macka. Haha. Tjoho, vilken middag känner jag. Men bra alternativ om man ska träna på kvällen och inte kan äta ett ordentligt mål innan passet.


Lite allmänna tips:

Generellt är det bra att tänka på att mellanmålen ska ha mycket proteiner för att bli mätt (kött, mejeriprodukter, nötter). Helst vitaminer och antioxidanter (frukt, grönsaker, bär) för att hålla sig frisk och kroppen ska klara av hårt träning. Jag brukar försöka ha så lite kolhydrater som möjligt om jag inte ska träna, annars så tycker jag att det inte skadar.

Vill man få i sig kolhydrater bör det vara långsamma (tex mörkt bröd, fullkornsprodukter, inte korta (godis, kakor, vitt bröd). Vissa menar att man ska träna med kolhydrater som energikälla, medan andra förespråkar protein som källa. Fördelen med protein är att det hållr mycket längre, kolhydrater kan man träna effektivt max en timme på, om man inte fyller på.

Värt att tänka på är att en del magar inte klarar av nötter så bra innan träningspass och vissa har också problem med mycket fiberrik mat innan träning. Kan vara bra att veta.

Ett rejält mellanmål är jättebra alternativ om man ska träna vid middagstid eller efter jobbet. Så kan man äta middag i lugn och ro efter träningen.

Något litet direkt efter träningen är bra, så kroppen får fylla på med protein och energi. Så kan man laga mat i lugn och ro sen.


Mellanmål är bra även om man inte tränar! Man får jämnare blodsocker, blir inte lika trött och inte lika godissugen. Det är också mindre risk att man slänger i sig för mycket mat för snabbt.
Trackback
RSS 2.0