Ironman Kalmar 2012

IRONMAN:
3.86km simning
180.25 km cykling
24.2 km löping
 
I lördags velade jag men bestämde mig till sist att dra till Kalmar och heja på Ironman! Jag är såååå glad jag gjorde det. Det var riktigt häftigt att få vara med och följa tävlingen med alla olika grenar och växlingar och människor och känslor. Och sååå mycket leenden! Jag trodde folk skulle ha fullt upp att överleva, men de såg ju glada ut!
 
Det var första gången Kalmar hade Ironman-licens (men de har kört loppet i flera år), och i och med det så hade de höjt taket till 1500 anmälda och det drog massa folk från hela världen. Väldigt mycket publik och härlig stämning! Kalmar bjöd på perfekt triathlonväder med moln och betydligt mindre vind än vanligt och cirka 19 grader i vattnet.
 
På plats så hann jag umgås lite med ett gäng olika från Team Blekinge, mest Sofia (Jonas fru) och Sandra och Lou. Emi var med och Lou lät henne inte vara ifred i många sekunder. Trots det och allt oväsen verkade Emi rätt nöjd att få vara med matte på äventyr. Som vanligt. =)
 
 
De jag följde mest i lördags var dessa tre; Karin Linnersund, Jonas Porshult , J-O Nilsson.
 
Karin kom in på 10.56 och persade på alla grenar och totala! Riktigt bra tid! Jag pratade med henne i Vansbro ½ IM när jag körde där och har med spänning följt hennes uppladdning till Ironman i Kalmar genom hennes blogg (www.karintri.com). Hon tävlar för Stockholm City Triathlon.
 
Jonas och J-O är två grymma och inspirerande killar på Team Blekinge. J-O är vår coach och ser alla! Båda genomförde riktigt bra Ironman (10.41 resp. 10.39) och persade givetvis med en timme respektive tio min!
 
Grattis igen!! =)
 
 
 
 
Starten gick 07.00 och redan då hade folk samlats!
 
Upp ur vattnet (de snabbaste under 50 min) och våtdräkterna tar man av i full fart. Cyklarna står redo...
 
Efter simningen, på väg ut på löpningen. Massa publik, Sandra spanar, Emi chillar och J-O vinkar.
 
 
I vändningen på cyklingen (först cyklade de 10 mil över till Öland och ett varv där sen in och vände i Kalmar och sen norrut ett varv). Massa publik, speaker från Kapstaden, musik och härlig stämning. Bilder fångade på första herren och första damen att komma hit och vända. Jubel! Lou var sådär intresserad av tävlingen, men myste med Emi så länge.
 
I en fikapaus så tränade Lou lite lydnad med Emi, och lekte kurra gömma!
 
 
Trångt vid målgången! Vilket liv! Jag såg absolut ingenting här (nu håller jag kameran ovanför huvudet med rak arm när jag tar denna bild), så ajg gick tillbaka och hejade utefter banan istället och hörde i speakern vid rondellen att vinnarna gått i mål på 8.04 för herrar och 9.13 för damer. På herrsidan kom första svensk på fjärde plats och på damsidan kom en svenska ifatt och vann! =)
 
Jag var tvungen och bege mig tillbaka på eftermiddagen, så missade tyvärr när mina vänner gick i mål. Men jag har en känsla av att de inte var ensamma. MEN vilken dag! Jag kom hem fortfarande superspeedad ändå efter en timme i bil!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0