Längdskidåkning i Idre!



Jag åkte tidigt tidigt första morgonen, sen pallade jag inte. Dels för att det var för kallt, dels ospårat, dels mörkt och dels alldeles för tidigt. Så de andra dagarna promenerade jag med vovven på morgonen, sen frukost och sen utföråkning med de andra. Sen körde jag längdpass på eftermiddagen eller kvällen. En dag hann jag ut medan det var ljust (var för dåliga förhållanden för att åka utför på em). Då åkte jag med mamma och Emi på en långrunda och det var riktigt härligt! Emi skötte sig kanonbra och var supertaggad den dagen. Vet att hon inte ska springa i spåren och höll sig snett framför mig hela tiden. Drog bara lite ibland, men höll ändå kopplet nästan sträckt. Pefekt! Fast nästa gång jag tänkte åka bara en liten runda med henne då tyckte hon bromskloss var roligare än draghund eller springa-snällt-vid-sidan-hund, så då fick Patrik komma och hämta henne. :P




Det absolut häftigaste på hela veckan vad dock en eftermiddagen när jag gav mig ut på långrunda i skymningen. Kvar uppe på belysta träningsspåren såg jag häst och vagn och det kändes så idylliskt. Sen gav jag mig ut på Burusjörundan. Jag var väl förberedd med pannlampa, blåbärssoppa, valla och kamera med i midjeväskan. Tyvärr så tog batteriet slut nästan direkt, jättekall dag... Vackert i skymningen med gärdsgårdar och fullmåne som lurade bakom molnen. I den jättejättelånga uppförsbacken som finns på den rundan stannade jag och drack blåbärssoppa och vallade om, hade noll fäste och backen är lång... När jag var klar där hade molnen flyttat sig och det var stjärnklart och fullmåne och jag stängde av pannlampan och åkte i månens sken och snöns gnistrande med perfekt valla uppför hela backen och sen gled över ängarna hela vägen tillbaka till stadion.

SÅÅÅÅ häftig känsla att åka i månljus och tystnad och bara swischa fram på välvallade skidor!


Sammanställning av veckans längdskidåkningspass:
Tisdag morgon 7km, Emi med och dåligt fäste.
Tisdag kväll: 20km, snöade och blåste men inte så kallt, dåligt fäste
Onsdag kväll: 12km med mamma, sen 7km själv, vind och snö och dålig sikt
Torsdag kväll: 24km i skymningen/mörker. Häftig åkning i fullmåne med bra fäste!
Fredag kväll: 18km (mamma med en bit), Emi med och jätteduktig, bra fäste, tränade utan stavar och det kändes bra. Antingen var det för det var kallt och uppehåll eller så har jag lärt mig valla bättre...
Lördag kväll: 6km med bromshund sen 21km till själv, kallt, bra fäste, varm blåbärssoppa. Körde hårt!

Totalt 117km!
Bra för att vara på en vecka och med ca 4-5 timmar snowboard per dag, men det sägs att man bör åkt 50mil skidor innan vasaloppet.... För att jag ska komma ens till hälften så behöver det komma snö NU!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0