Åka tåg eller inte?


(reklam på SJ's hemsida)


Jag vill så gärna kunna säga till folk att tåg är bra! Snabbt, smidigt, trevligt, miljövänligt, billigare än att köra. Men inget av det stämmer. Miljövänligt kanske, i så fall.

Tågen är sena, dyra och ofta trånga och en hel del otrevlig personal. Det finns trevlig personal, och det gör mycket. Men tåg som är i tid är sällsynta och informationen om förseningarna är dåliga. Liksom toaletter som fungerar (och dessutom städade?) är också sällsynta. Restidsgarantin fungerar sällan pga olika bolag och ollika paranteser. Nya regler from 1a juni gör det ännu svårare att få ut något när tågen är sena. (bra sida om sånt: www.restidsgaranti.se)

OCH jag har spenderat SÅÅÅ många timmar i Emmaboda, Alvesta, Hässleholm, Malmö station.. Av någon anledning fastnar jag alltid där. Perrongen i Lessebo (som inte har något tak, någon info eller något vindskydd) där har jag också hängt mycket när jag jobbat på Lessebo kommun.

Jag försöker åka tåg när jag ska någonstans. Har åkt rätt mycket både korta och längre resor (dock utan att pendla någon längre period). Jag har åkte med och utan massa väskor och med och utan hund.

I fredags missade jag en bokning på restaurang i Karlskrona pga tåget mellan Alvesta-Emmaboda som var 35 min sent och jag då missade bussen till Karlskrona. I söndags väntade jag 3 timmar (!!!) i Hässleholm på ett tåg från Malmö-Stockholm (på väg till Linköping). Först en halvtimmes försening, sen la de på 5-10 min i taget på förseninge, vilket gjorde att jag var tvungen att vara vid stationen. Stationen i Hässleholm har inga utrymmen att hänga på och bara rulltrappor överallt. Har man hund får man gå bakvägar och omvägar för att hitta små spiraltrappor. Alla ytor, såväl bänkar som golv, var fulla av sovande ungdomar +packning som varit på festival. Där gick vi och försökte hitta någonstans att sitta. Ute var det regn och kallt och kring 10 grader. Dvs, definitivt inte sommarväder. Det blev inte bättre av att hunden skadat tassen och linkar fram. Åka tåg är okej, men att vänta på tåg och missa planerade saker, det är inte kul!

Om jag är trött på att åka tåg? Svar: JA!


Nu har jag klagat klart..
Så nu är fårgan, vad ska jag göra? Antligen kör jag bil, försöker hitta lite folk att samåka med och så, kanske till och med letar på något forum och sådär? Elller ger jag det här med tågen en chans till och försöker hitta vilka sträckor/byten/bolag som har lägst statistik med förseningar. Tänkte förs själv prova mig fram och dokumentera, men kom på någon annan borde ha gjrot det och då hittade jag en sajt om just detta. ALLA tågförseningar och inställda tåg. Intressant!!  (www.senatag.se Kolla info/länkar i slutat av detta blogginlägg!)

Vad har jag för alternativ?
Det finns egentligen 3 alternativ Karlskrona-Linköping som jag ser det. 1. Buss Karlskrona-Kalmar sen långsamtåg direkt till Linköping. 2. Buss Karlskrona-Emmaboda,tåg till Alvesta, snabb- eller långsamtåg till Linköping. 3. När det är färdigbyggt med spåren och inte längre bussersättning kanske ett alternativ att byta i Hässleholm.

Pris Karlskrona-Linköping
Bil är 30-33 mil beroende på vägval, min bil drar ca 0,7 (plus slitningen då). Vill man åka billigare än bil, så får man åka buss till Kalmar sen långsamtåg till Linköping. Vill man åka typ samma pris, och samma tid) som bil, så kan man åka Emmaboda-Alvesta (den som tar 3.30-4h om den inte är försenad), förutsatt att man bokar biljetterna i väldigt god tid. En liten jämförelse, åka en söndag till Linköping från Karlskrona kan kosta 250kr via Kalmar (5½h) och 780kr via Emmaboda-Alvesta (3½h), om man bokar samma vecka. Snabba avgången kan ligga kring 400 om man bokar några veckor innan.

Slutsats, alla tåg mot Karlskrona är ofta försenade. Ska man åka tåg får man ha goda marginaler, inget viktigt planerat, en bra bok och god matsäck...


Några förseningsexempel, alla från Maj 2012:

Malmö-Stockholm: 313 förseningar (varav 40st mer än en timme sena), totalt i tid 2,2 dagar. Veolia och SJ lika mycket försenade men SJ fler och längre förseningar. Inga inställda tåg.

Emmaboda-Alvesta
: (den jag brukar åka), hade endast 6 dagar i maj då alla tåg gick i tid. I princip alla avgångar är 5-20 min sena. I maj vad det 6 st inställda tåg och 6 st som var över en timme försenade. Skånetrafikens tåg betydligt mer försenade än SJ.

Linköping-Kalmar: tågen verkar vara antingen 5-10min sena eller inställda! Spännande! Men hela 18 dagar utan försenade/inställda tåg. Kanske det man ska satsa på. Och bussar brukar ju gå sen.

Eskilstuna-Stockholm: I lördags var det flera riktigt dryga förseningar (2h, 2h, 1½h, 51min, osv). Men hela 17 dagar i maj utan förseningar, så det finns hopp för dig att komma till Stockholm, Karolina!


På www.senatag.se hittande jag länkar till allt möjligt om SJ, tex:

SJ slänger av en 11-åring för att hon inte har biljett (hennes syster som var på toa hade biljetterna):
http://na.se/nyheter/kumla/1.1305375-sj-tvingade-11-aring-att-ga-av-pa-fel-station

Sänkt restidsgaranti:
http://www.dn.se/ekonomi/sj-sanker-forseningsavgifter

En blogg av en kille som pendlar Sthlm-Eskilstuna, och det blir mycket tågsnack:
http://andreasnson.wordpress.com/2011/02/03/betala-for-tva-fa-en/

Samma kille blev vittne och berättar Therese 25 som halkade, blev överkörd av tåget och fick rejäla skador. Hon fick själv fick skulden och SJ har skött det så himla dåligt. Fy usch vilken hem story.
http://andreasnson.wordpress.com/2011/08/22/168-792-tecken-om-sj/

Trackback
RSS 2.0