Barmarksträning

Förra veckan hade Nocout så man kunde prova på ett barmarkspass. Vi var i rydskogen en fuktig kväll, men vi var ett 30-tal ändå.
 
Jag läste på lite innan då jag var lite nervös att skämma ut mig helt. Hitta några blogginlägg jag skrev förra året efter en kortkurs med Emilie Öhrstig. Jag kände jag klarade mig ganska bra på skidgång och skidgång med sprätt, förutom att jag glömde andas de första intervallerna! Mycket att tänka på!
Försökte tänka på skidgång med långa kliv, skjut ifrån med stortån, skjut fram höften, tänk framåt inte uppåt, jobba med stavarna parallellt och långt bak, titta framåt. Mycket kraft i stavarna. I sprätt samma sak fast också tänka på att nästan "hänga på stavarna i luften" en stund innan nästa steg.

Sprint och kängru var nytt. I sprint springer man väldigt fort med ett vanligt snabbt och kort löpsteg och lite kraft i stavarna. Kängru sätter man fram stavarna och häver fram benen/kroppen med fötterna jämfota. Litet hopp blir det, framåt inte uppåt, men det är rygg/core/axlar/armar som jobbar mycket också.

Upplägget på passet med NocOut blev:

Uppvärmning i form av jogg
Teknik, gick igenom skidgång, sprätt, sprint,
Skidgång x3 intervaller
Sprätt x 3 intervaller
Löpskolning utan stavar (olika övningar)
Kombinerad lång backe; ca 40 m skidgång + ca 40 m sprätt (högre men ok puls)
Kombinerad lång backe; ca 40 m skidgång + ca 40 m sprätt + ca 40 m sprint (här gick pulsen upp på riktigt)
Höga indianhopp x 2, långa indianhopp x 2, (högre men ok puls)
Kängruhopp 1x korta utan hopp, 2x riktiga där benen också får jobba (Hög puls och mjölksyra!)
Promenad tillbaka
Coreövningar utan stavar i par
 
Det var inte som förra året då hade för mig jag hade mest träningsvärk i armar/ben/axlar, men magen! Den fick jobba. Jag har sällan träningsvärk numera, men i magen hade jag träningsvärk flera dagar! Coreövningarna är inget nytt egentligen, så borde inte kommit därifrån. Det måste varit kängruhoppes fel, de var verkligen sjukt jobbigt när man fick till dem rätt! :P
 
Man kan lära sig av sina egna inlägg med, bland annat detta hittade jag när jag kollade förra årets inlägg:
Armarna ska pendla parallellt och nära kroppen, skjut ifrån ordentligt, jobba hela vägen långt bak, sätt inte ner stavarna för långt fram, lätt böjda armar, mycket kraft i varje tag. Släpp ev staven längst bak. Viktigt att stavarna sitter fast ordentligt kring handlederna och att det inte blir någon lucka mellan hand och stav när man släpper staven.
Skidgång är bra i långa men inte så branta uppförsbackar. Sprätt kan användas i brantare backar och lämpligen kortare sträckor än skidgång. Älghufs är som löpning fast med stavar, kortare steg och mindre kraft i stavarna. Stavgång är en helt annan sak. Då har man ett par väldigt korta stavar som man släpar efter sig, alternativ slänger lite nonchalant framför sig, runt sig, när man är ute och promenerar.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0