Rent ska det vara!

Nu har mitt projekt börjat med att börja minska plasten i mitt liv, eftersom plast ofta innehåller BPA (bisfenol A) och massa annat onödigt onyttigt eller till och med giftigt. Mot ett renare liv! 
 
Det kommer ta tid att komma dit helt, men nu har jag iaf börjat! (Fast jag har börjat att försöka minska bisfenol A, bland annat är konserver är i mitt kök utbytt mot tetra.) Första steget blev en vattenflaska från Klean Kanteen, i en underbar blå färg. Jag har haft den i en vecka nu och är jättenöjd! Lättdiskad, lättviktare och lagom storlek. Den passar till och med i flaskhållaren på cykeln!
 
(Klicka på bilden så kommer du till outnorth, varifrån jag beställde flaskan)
 
Ps. Bisfenol A finns bland annat i nappflaskor, plastflaskor, konservburkar, plastburkar, plastmuggar, tandproteser, tätningsmedel, returflaskor och rör som används i byggbranschen. Flera studier har menar att ämnet är skadligt även i låga doser och att det kan störa fortplantningen och öka risken för fetma, cancer, hjärt- kärlsjukdom och diabetes. Källa: Sveriges Radio/TTPs.
 
Ps. Igen. Det är bättre att byta till rostfritt än till aluminium! Aluminium kan avge skadliga ämnen om inte ytan har en skyddsbeläggning, men även skyddsbeläggningarna som används idag kan avge skadliga ämnen! Skyddsbeläggningen kan även göra att innehållets smak påverkas. Källa: Klean Karanteen
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0